Amazon aktien er historisk dyr, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er en dårlig ide at købe Amazon aktier. Amazon har nemlig overgået alle forventninger og præsteret godt over en længere periode:
- Over de sidste 12 måneder er AMZN steget 27,8% mod en stigning på 8,3% for S&P 500
- Over de sidste 2 år er AMZN steget 107,5% mod en stigning på 23,5% for S&P 500
- Over en periode på 5 år er AMZN steget 465% mod en stigning på 54,3% for S&P 500.
Nogle mener, at en stor del af Amazons vækst kommer fra deres over 100 millioner loyale Prime kunder, men der er bestemt også en masse andre grunde til at tro, at det primært kommer til at gå opad for Amazon de næste mange år.
Amazon som buy and hold aktie
En af grundene til, at Amazon særligt gør sig rigtig godt som buy and hold aktie er deres stærke position på markedet samt, at deres fremgang kommer fra en række forskellige industrier. Det er aldrig risikofrit at investere i teknologiaktier særligt så sent i processen, men Amazon står utrolig stærkt og er førende på en række forskellige områder.
Derudover ser det ikke ud til, at der er ophold i forbrugernes skifte til e-handel – tvært imod. Det forventes at forbrugerne på verdensplan vil bruge $484 milliarder på Amazon i år, hvilket vil være en stigning på 26% fra 2018.
Amazons aktie har tidligere set mindre fald, bl.a. grundet stigende omkostninger ved fremstød rundt omkring i verden, imidlertid er Amazon så stor en spiller, at dette må betragtes som prisen for sunde fremtidsinvesteringer frem for en stækket aktie.
Amazon er et disruption firma
En anden grund til, at Amazon gør jeg godt som en langtidsinvestering, er at de aldrig står stille. De startede med at revolutionere online-boghandlen og siden har de ikke set sig tilbage. Det kan derfor være svært at sige hvordan Amazon kommer til at se ud om 10 år, fordi de har taget uforudsigelige skridt hele vejen igennem og altid leder efter den næste store ting. Som investor er det derfor vigtigt løbende at holde øje med hvor Amazon er på vej hen.
Annonceindtægter
En af Amazons rigtig spændende tiltag er deres annonceforretninger. Amazon tillader at andre firmaer kan annoncere for deres produkter blandt Amazons udvalg og på denne måde hiver Amazon milliarder af dollars ind i annonceindtægter. Flere og flere forbrugere anvender Amazons søgefunktioner, når de leder efter produkter online, hvilket kun gør denne ordning mere attraktiv for annoncører.
Amazon offentliggør ikke hvor meget de i praksis tjener på denne ordning, men deres ”andet” indtægtskategori, som primært består af annonceindtægter, steg med 117% til 10,1 milliard i 2018. Faktisk vokser Amazons annonceindtægter hurtigere end både Facebooks og Alphabets (Googles storebror), og i 2020 forventes Amazons annonceindtægter at nå 15 milliarder dollars, hvilket flere forventer vil sket på bekostning af Googles andel.
Medicinalindustri, cloud og dagligvarer
Blandt andre store industrier som Amazon ligger op til at prøve kræfter med finder vi bl.a. medicinalindustrien, cloud services og dagligvarer.
- Sidste år i juni endte Amazon lang tids spekulation med købet af det lille online apotek, PillPack for omkring 1 milliard dollars. Handlen gør Amazon i stand til at sælge medicin på recept til kunder i de 50 amerikanske stater, hvor PillPack har licens, og nyheden om købet havde den forventede effekt på markedet. Store apotekerkæder som Walgreens Boots Alliance, Rite Aid og CVS Health tabte store summer, mens Amazons aktie gik op.
- En anden succeshistorie er Amazon Web Services, som er Amazons cloud infrastruktur, der både er blevet markedsførende og servicerer store professionelle kunder. Amazon Web Services, også kendt som AWS har en årlig vækstrate på mere end 40%.
- Sidst men ikke mindst er det værd at holde øje med Amazons indtog på dagligvaremarkedet. For to år siden opkøbte Amazon kæden Whole Foods, og lagde sig derved ud med store spillere som f.eks. Walmart. Selvom Whole Foods henvender sig til et lidt mere købedygtigt og velhavende segment end de andre store dagligvarefirmaer, så viser de nyeste udviklinger, at Amazon måske arbejder hen imod at ændre Whole Foods image og derved også dets kundesegment.
Amazon har fat i de unge
Amazon er ikke kun i gang med at berede sig mod fremtiden, de har også godt fat i fremtidens generationer. I 2017 afslørede en marketingsundersøgelse, at 79% af amerikanske millennials havde købt noget på Amazon inden for den seneste måned, og den trend ser ikke ud til at vende. Millennial generationen, der er født mellem start 80’erne og midt 90’erne, køber ikke blot ting i stor stil fra Amazon. Deres adfærd har været med til at ændre detaillandskabet og gjort shopping centre mere eller mindre irrelevante. Amazon har godt fat i fremtidens generationer og deres nuværende adfærd er med til at bestemme, hvordan vi kan handle fremover.