Site icon 24NYT

Hvorfor er det klogt at investere i Amazon-aktier netop nu (AMZN)?

Amazon aktien er historisk dyr, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er en dårlig ide at købe Amazon aktier. Amazon har nemlig overgået alle forventninger og præsteret godt over en længere periode:

Nogle mener, at en stor del af Amazons vækst kommer fra deres over 100 millioner loyale Prime kunder, men der er bestemt også en masse andre grunde til at tro, at det primært kommer til at gå opad for Amazon de næste mange år.

Amazon som buy and hold aktie

En af grundene til, at Amazon særligt gør sig rigtig godt som buy and hold aktie er deres stærke position på markedet samt, at deres fremgang kommer fra en række forskellige industrier. Det er aldrig risikofrit at investere i teknologiaktier særligt så sent i processen, men Amazon står utrolig stærkt og er førende på en række forskellige områder.

Derudover ser det ikke ud til, at der er ophold i forbrugernes skifte til e-handel – tvært imod. Det forventes at forbrugerne på verdensplan vil bruge $484 milliarder på Amazon i år, hvilket vil være en stigning på 26% fra 2018. 

Amazons aktie har tidligere set mindre fald, bl.a. grundet stigende omkostninger ved fremstød rundt omkring i verden, imidlertid er Amazon så stor en spiller, at dette må betragtes som prisen for sunde fremtidsinvesteringer frem for en stækket aktie.

Amazon er et disruption firma

En anden grund til, at Amazon gør jeg godt som en langtidsinvestering, er at de aldrig står stille. De startede med at revolutionere online-boghandlen og siden har de ikke set sig tilbage. Det kan derfor være svært at sige hvordan Amazon kommer til at se ud om 10 år, fordi de har taget uforudsigelige skridt hele vejen igennem og altid leder efter den næste store ting. Som investor er det derfor vigtigt løbende at holde øje med hvor Amazon er på vej hen.

Annonceindtægter

En af Amazons rigtig spændende tiltag er deres annonceforretninger. Amazon tillader at andre firmaer kan annoncere for deres produkter blandt Amazons udvalg og på denne måde hiver Amazon milliarder af dollars ind i annonceindtægter. Flere og flere forbrugere anvender Amazons søgefunktioner, når de leder efter produkter online, hvilket kun gør denne ordning mere attraktiv for annoncører.

Amazon offentliggør ikke hvor meget de i praksis tjener på denne ordning, men deres ”andet” indtægtskategori, som primært består af annonceindtægter, steg med 117% til 10,1 milliard i 2018. Faktisk vokser Amazons annonceindtægter hurtigere end både Facebooks og Alphabets (Googles storebror), og i 2020 forventes Amazons annonceindtægter at nå 15 milliarder dollars, hvilket flere forventer vil sket på bekostning af Googles andel.

Medicinalindustri, cloud og dagligvarer

Blandt andre store industrier som Amazon ligger op til at prøve kræfter med finder vi bl.a. medicinalindustrien, cloud services og dagligvarer.

Amazon har fat i de unge

Amazon er ikke kun i gang med at berede sig mod fremtiden, de har også godt fat i fremtidens generationer. I 2017 afslørede en marketingsundersøgelse, at 79% af amerikanske millennials havde købt noget på Amazon inden for den seneste måned, og den trend ser ikke ud til at vende. Millennial generationen, der er født mellem start 80’erne og midt 90’erne, køber ikke blot ting i stor stil fra Amazon. Deres adfærd har været med til at ændre detaillandskabet og gjort shopping centre mere eller mindre irrelevante. Amazon har godt fat i fremtidens generationer og deres nuværende adfærd er med til at bestemme, hvordan vi kan handle fremover.

Exit mobile version
Click to listen highlighted text!