Identitetspolitik er trængt dybt ind i skoler og pædagogisk forskning. En 21 mand stor ekspertgruppe om køn har brugt 12 møder på at finde på anbefalinger til, hvordan man behandler køn i blandt andet folkeskolen. Konklusionen er, at drenge og piger er ens, skriver Berlingske.
”Udgangspunktet for udvalgets arbejde er, at drenge klarer sig stadigt dårligere i skolen end piger. For at tage fat på den udfordring var man i udvalget nødt til først at definere ’drenge’ og ’piger’. Nogle mener, at køn er et naturgivent fænomen, som den biologiske videnskab har de væsentligste indsigter til at forstå. Andre mener, at det udelukkende er socialt betinget, skriver udvalget.
Man kunne forestille sig, at udvalget ville definere køn som biologi, men definitionen bliver i rapporten til følgende formulering: ’Ekspertgruppens anbefalinger … trækker på den opfattelse, at køn og kønsforskelle bliver til i et samspil mellem det omgivende samfund og individets forventninger til egen faglig udvikling, læring og trivsel’. Altså ikke et ord om biologiske forskelle mellem drenge og piger. Det er ren struktur, forventninger og samspil med det øvrige samfund. Køn er noget, der findes i vores hoveder, en ’gammeldags’ perception.
Stort set alle udvalgets anbefalinger handler om, at drenge og piger er ens, og at lærere, pædagoger og ledere derfor skal ’kønsuddannes’. Man kan undre sig over, at der ikke er ét eneste medlem af udvalget, der på det sidste af de 12 møder har rakt hånden i vejret og sagt: ’Den er helt gal. Jeg vil ikke trækkes ind i denne identitetspolitiske arena’.”