Ikoniske mærker dropper pels op til modeugerne

Pels hører fortiden til, hvis man spørger de internationale modehuse, der i disse dage gør klar til de kommende modeuger, hvor pelsen udfases i kollektionerne.

“Mink er et vildt dyr, der hører til i naturen og ikke som tøj eller tilbehør i fashionable strøgbutiikker,” siger Stephanie Kruuse Klausen, World Animal Protection Danmark.

Februar er lige rundt om hjørnet, og det betyder modeuger i København, London, Paris og mange andre internationale storbyer.

Men der bliver længere mellem pelskraverne på catwalken fremover.
Stadig flere modehuse følger nemlig de seneste års trend og dropper pelsen. Så sent som i denne uge annoncerede både Dolce Gabbana og Moncler, at de vil udfase brugen af pels i deres kollektioner.

Det glæder dyreorganisationen World Animal Protection Danmark, der i 2022 har særligt fokus på brugen af pels og skind fra vilde dyr i modebranchen med en klar appel om et totalforbud:

”Vi er rigtig glade for, at stadig flere modehuse har fået øjnene op for den grusomme tortur dyrene udsættes for, før de ender som designertøj. Vi håber, at modehusenes øgede bevidsthed om produktionsforholdene for dyrene snart kan gøre pelsproduktion til et fortidslevn,” siger Stephanie Kruuse Klausen, kampagneansvarlig hos World Animal Protection Danmark.

De seneste år har der været stort fokus på bæredygtighed og dyrevelfærd i modeindustrien. Hvert år bruges 100 millioner dyr til pelsproduktion. Flere af de store modehuse som f.eks. Alexander McQueen, Balenciaga, og Prada har det seneste år indført en pelsfri politik.

Udover at modehusene dropper pels, har flere modeuger taget samme beslutning, herunder Stockholm, Helsinki og London. Stockholm har desuden fjernet al udstilling af skind fra vilde dyr såsom krokodiller, der opdrættes og slås ihjel under uacceptable forhold på særlige farme, der i flere tilfælde er finansieret af internationale modefirmaer.

LÆS OGSÅ:  Tirsdag begynder opgravning af mink ved Nørre Felding

Med stadigt større fokus på bæredygtighed i modeindustrien, er der også kommet fornyet fokus på brugen af vilde dyr i tøjproduktionen. Derfor arbejder stadig flere store og små modebrands i dag med alternativer til pels og skind.

”Bæredygtighed er på mode, men før moden kan blive ægte bæredygtig skal den også være dyrevenlig. Hvad end der er tale om mink, krokodiller eller andre vilde dyr, hører de til i naturen og ikke på en catwalk eller i dyre Strøgbutikkers udstillingsvinduer som tasker, jakker, bælter og urremme,” siger Stephanie Kruuse Klausen.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)