Lead Supply formidler over 1500 lån hver måned i Danmark. Startuppens nyeste satsning, Matchbanker, har på et år spredt sig til seks lande, og bankverdens eskalerende digitalisering gør, at vækstpotentialet er stort.
Evnen til at matche forbrugere med leverandører på digitale platforme har i de seneste år vist sig som et stærkt forretningskoncept. Momondo og Pricerunner er forankret som naturlige redskaber i forbrugernes jagt på de bedste priser. I den finansielle sektor er den digitale udvikling først nu begyndt at rulle, hvilket virksomheden Lead Supply har udnyttet til at oprette Matchbanker, der i 2017 formidlede lån til forbrugere for over en milliard kroner. På baggrund af spørgsmål om den enkeltesprivatøkonomi kan forbrugeren hurtigt klikke sig frem til en skræddersyet liste med passende lån.
– Vi kunne se, at der var en stigende antal af digitale lån på markedet, men ingen nem måde at sammenligne dem på. Derfor ville vi gøre det samme som Momondo – bare på lånemarkedet. Vi kreditvurderer kunderne og sender dem videre til det bedst passende lån ved de rette låneudbydere. Forbrugere har i dag meget svært ved at finde det bedst mulige lån på de etablerede bankers hjemmesider. Der kan vi gøre alt forarbejdet, og servere kunderne til bankerne, fortæller Andreas Linde, CEO i Lead Supply.
Sammen med Stefan Vinding Olesen stiftede han Lead Supply i 2014 som 22-årig. På et år er iværksættervirksomheden vokset fra otte til 23 medarbejdere og i gennemsnit formidler virksomheden 8000 lån om måneden i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Polen og Spanien. Lead Supply oplever, at der er stor forskel på, hvor langt bankverden er kommet med digitale løsninger i de forskellige lande. Skandinavien er i førerfeltet med en høj grad af digitalisering, mens forbrugerne i Spanien og Polen er vant til at gå ned i filialen for at ansøge om et lån. Til gengæld er det i disse lande, at Matchbanker oplever den kraftigste vækst.
Finansielt marked under forandring
I sommeren 2016 blev 50 procent af Lead Supply opkøbt af North Media Online A/S, der blandt andet står bag BoligPortal.dk, Ofir.dk og Brandero.com. Et stort vækstpotentiale kombineret med en skalerbar forretningsmodel og to skarpe hoveder var hovedårsagerne til, at administrerende direktør Henrik Løvig fra North Media Online satsede på Lead Supply.
– Jeg havde i forvejen et godt kendskab til Andreas og Stefans kompetencer og vidste, at de var nogle af de bedste i Danmark til digital markedsføring. De har en god strategisk sans og er hurtige til at eksekvere. Samtidig har Matchbanker et stort internationalt værkspotentiale, fordi det finansielle marked er under voldsomme forandringer, og her kommer hastighed til at spille en afgørende rolle. Samtidig passer virksomheden rigtig godt sammen med de aktiviteter, North Media Online allerede har, hvilket giver nogle gode synergieffekter, fortæller Henrik Løvig, administrerende direktør i North Media Online.
Han er sikker på, at Matchbanker kan udvikle sig både ved at udbrede forretningen til flere europæiske lande og ved at skabe samarbejdsaftaler med endnu flere og større banker i de enkelte lande.