Godt købmandskab skabte iværksættersuccesen Kings & Queens, der satsede på fysiske butikker, mens andre åbnede webshops. Først nu åbner tøjkæden en webshop, mens flere onlineaktører får øje på værdien af den fysiske butik.
Tidligere var en webshop så godt som opskriften på succes i sig selv. Det var i hvert fald en hyppigt forekommende indstilling blandt nye forretningsdrivende. Nu er tendensen imidlertid vendt, og forcerne ved at være til stede fysisk er blevet tydelige. Tøjkæden Kings & Queens har i dag 17 fysiske butikker over hele landet, og først nu åbner de webshop.
– For ti år siden, da nethandlen for alvor tog fart, var det den gængse opfattelse, at hvis blot du havde en webshop, ville din forretning blomstre. Nu får flere og flere webshops imidlertid øjnene op for fysiske butikker i kampen om kunderne, siger Nikolai Klausen, der er direktør i brancheforeningen WEAR under Dansk Erhverv.
Stabilt koncept gav pote i krisen
Kings & Queens har cirka 250 medarbejdere og omsætter årligt for et trecifret millionbeløb. Det senest offentliggjorte årsregnskab viser et resultat på et tocifret millionbeløb før skat. Succesen, der i sagens natur ikke skyldes e-handel, hænger ifølge virksomheden selv sammen med godt købmandskab og respekt for produkterne samt modet til at ekspandere i krisetider.
– Fra starten var vores koncept stabilt. Det var ikke baseret på konstante tilbud og udsalg, og det gav os gode kort på hånden i pressede tider. Vi turde udvide, mens andre var tvunget til at dreje nøglen om, og derfor kunne vi udfylde nogle af de huller, der opstod i markedet undervejs, fortæller Carsten Plambæk, der sammen med sin kone og en partner grundlagde og ejer Kings & Queens.
Fysiske butikker og webshops gør hinanden bedre
Selvom den landsdækkende tøjkæde på ingen måde har været de første til at kaste sig over nethandlen, så er netop timingen ved det nye tiltag en af de væsentlige styrker, der ifølge Nikolai Klausen kan spare virksomheden for opstartsvanskeligheder i en branche, hvor konkurrencen kun er blevet hårdere.
– I dag er det svært at sælge tøj, hvis du eksempelvis ikke tilbyder fri fragt, og du risikerer at skulle sælge en vare tre gange og levere den tilsvarende frem og tilbage, inden handlen er reel. Ved at vente til nu har Kings & Queens de fysiske butikker, der kan bakke op om deres webshops, og lykkes de med det, er de godt kørende, vurderer Nikolai Klausen.
– Vores webshop har et netværk på 17 butikker i ryggen. En kunde, der har købt et par bukser i webshoppen, har dermed altid en fysisk butik i nærheden, hvor man kan gå hen og returnere, hvis man fortryder købet. Samtidig kan en mindre fysisk butik nu også tilbyde kunden en farve eller en størrelse, der ikke er plads til i butikken. Alt i alt opstår der nyt potentiale for de fysiske butikker. Samtidig vil kunderne opleve et bredere udvalg og mere fleksibel service, forklarer Carsten Plambæk.