Vejen til et jobskifte går for næsten hver anden dansker stadig via de klassiske rekrutteringskanaler med opslag og ansøgninger.
Når danskerne skifter job, så har den velkendte ansøgning været en del af rekrutteringen for næsten hver andens vedkommende. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA.
I undersøgelsen svarer 46 pct., at de fik deres seneste job ved at sende en ansøgning enten uopfordret eller som reaktion på et stillingsopslag. Og det er der ifølge Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i IDA, gode grunde til.
”Virksomhederne bruger de rekrutteringskanaler, som de mener, giver det bedste felt af kandidater, for det er dyrt at rekruttere nye medarbejdere. Især hvis man ikke får ansat den rigtige kandidat. Og skal man have besat et job og ønsker at få det bedst mulige overblik over rekrutteringsbasen, så kan det sjældent alene gøres ved at få headhuntere til finde et udvalg eller ved at trawle LinkedIn igennem for mulige kandidater. Jobopslag og ansøgninger giver et mere fyldestgørende billede af, hvilke kandidater der er i spil til stillingen,” siger han.
”I det offentlige skal ledige stillinger altid slås op, og samme type aftaler kan også findes på det private arbejdsmarked. Det kan naturligvis også være medvirkende til, at så mange rekrutteringer sker via disse såkaldte åbne rekrutteringskanaler,” siger Morten Thiessen.
Undersøgelsen viser også, at jobskiftet for sammenlagt 38 pct. vedkommende er hjulpet på vej via de såkaldte lukkede rekrutteringskanaler som netværk og headhunting.
”Der er helt sikkert brancher og nicher, hvor den primære vej til et nyt job går via netværk og headhunting. Det gælder ikke mindst for vores egne medlemmer. Alene sidste år blev flere end hvert andet IDA-medlem forsøgt headhuntet via deres netværk, og jo bedre netværk du har, jo flere tilbud vil du formentlig også få om nye spændende karrieremuligheder. Det skyldes også, at der er rift om vores medlemmers kompetencer inden for teknologi, it og naturvidenskab. Men det er altså langt fra det samme som, at de åbne rekrutteringskanaler ikke er i spil længere,” siger Morten Thiessen.