KLIMA: Danish Crown anklages for greenwashing

Antallet af sager om vildledende grøn markedsføring, også kaldet greenwashing, er vokset markant i de seneste par år, og tallet vil kun blive større, i takt med at flere virksomheder skal levere på klimakrav og kommunikere om dem, skriver Børsen.

”Det allernyeste eksempel er Danish Crown, der med sin historisk store kampagne ’klimakontrolleret gris’ vildleder forbrugerne i en sådan grad at Forbrugerombudsmanden nu skal hives ind i sagen.

Anklagerne mod Danish Crown går i begge sager på klimakampagnens slogan ’klimakontrolleret’, der pryder 90 pct. af Danish Crowns svinekød. Der sættes store spørgsmålstegn ved Danish Crown’s kontrol med klimabelastningen fra svinebedrifterne.

Det er meget problematisk, at de kalder kødet ’klimakontrolleret’ og sætter en mærkningsordning på, der ligner en officiel ordning, og at produktet har en klimafordel i forhold til andre. Så er det vildledning af forbrugerne”.