6 pct. af EU’s samlede drivhusgasudledning stammer fra busser og lastbiler. I alt tegner den tunge transport sig for mere end 25 pct. af den samlede udledning fra vejtransporten. Lastbiler og busser skal være elektriske, og det kan ikke gå hurtigt nok, skriver Børsen.
”I Danmark vil regeringen hæve dieselafgiften med 50 øre pr liter fra 2025. Sverige strammer miljøzonerne og forbyder nu benzin- og dieseldrevne transportkøretøjer i et område i det centrale Stockholm.
Der er bare et problem. Udfordringerne står i kø. Der mangler strøm. Der er ekstremt lange ventetider på at få strøm til de ladestandere, der skal danne rygrad i omstillingen. I Danmark op til et år. I Holland op til 12 år.
Der mangler også ladestandere. Udgifterne til ladeinfrastruktur og nye eldrevne busser og lastbiler er tårnhøje. Og hvem vil investere millioner i en elektrisk omstilling, hvis der ikke er strøm at få til laderne?”.