KLIMA: Klimatosserne har det kun i munden

Jessica Aschemann-Witzel, der er professor og forsker i forbrugeradfærd ved Aarhus Business School under Aarhus Universitet, siger til Berlingske: ”Det er i rundspørger blevet politisk korrekt at sige, at man gør noget for klimaet. Mange er blevet bevidste om det, og der kan godt være en lille bias i svarene i den retning, at man rapporterer det, man havde tænkt sig at gøre, intentionen, selvom man måske ikke helt har fået gjort det i virkeligheden”.

F.eks. angiver 29 pct. af danskerne, at de flyver mindre, mens godt 30 pct. siger, at de bruger mere klimavenlig transport som tog, bus og cykler. Men det afspejler sig ikke umiddelbart i de faktiske tal. Sidste år steg antallet af passagerer, der landede eller lettede i en af de større danske lufthavne med 4 pct. sammenlignet med året før, ifølge Trafikstyrelsen.

Mange danskere gerne vil være klimabevidste, men for mange er det abstrakt, hvad det egentlig vil sige at være klimabevidst”. Sådan lyder det fra Charlotte Louise Jensen, der er adjunkt på Sektion for Bæredygtig Design og Omstilling ved Aalborg Universitet, og som forsker i bl.a. misforholdet mellem vores klimaambitioner og vores adfærd i hverdagen. ”Danskerne siger, at de lever mere klimabevidst, men de faktiske tal viser, at det ikke et tilfældet”, siger hun.

24NYT: Udfordringerne med klimaet bliver kun løst, hvis vi hver især tager et personligt ansvar for at opføre os klimavenligt, mener et stort flertal af danskerne. Men de har det kun i munden.

Klimatosserne er nemlig enige i de flotte overordnede målsætninger, så længe klimakampen ikke koster noget. Af en ny Gallup-rundspørge fremgår, at kun under halvdelen af danskerne vil betale mere i skat for at løse klimakrisen. 44 pct. af de adspurgte svarer, at de er villige til at betale mere i skat for at løse klimaproblemerne, mens 46 pct. er ikke klar til, at skatten skal hæves.

Og ser man på nyregistrerede biler, er klimatossernes nye biler blevet større og mindre grønne. Ifølge helt nye tal fra Danmarks Statistik er nyregistrerede bilers CO2-udledning steget med 7,4 procent siden januar 2017. Den gennemsnitlige udledning for alle nyregistrerede personbiler inklusive el- og plugin-hybridbiler er steget fra 105 gram/km i januar 2017 til 113 gram/km i august 2019.

Tallene bekræfter, at der er et klart misforhold mellem danskernes klimaambitioner og deres adfærd i det virkelige liv.

Kommentarer