Når folk flyver fra de danske lufthavne, er det i stigende grad de mellemlange og lange rejser, de flyver af sted på.
En mellemlang rejse svarer omtrent til en rejse til yderkanten af Europa eller til Nordafrika, mens en lang rejse defineres som mellem 3001 og 5000 kilometer væk. Det kunne være til Mellemøsten eller Asien indtil Kina.
Fra 2014 til 2018 er antallet af rejsende på de mellemlange ture steget med 35 pct. til 4,3 mio., viser tal fra Danmarks Statistik.
De lange rejser er i samme periode er steget med 31 procent til 1,8 millioner.
Korte flyrejser på indtil 550 kilometer – som kunne være til Berlin eller Oslo – er i perioden steget med 7 pct.
24NYT: Et af biprodukterne af klimahysteriet er begrebet ”flyskam”, som skal få rejsende til i stigende grad at fravælge flytransport pga. klimabelastningen.
29 pct. af de politisk korrekte danske klimatosser angiver også, at de flyver mindre, men det afspejler sig ikke i de faktiske tal.
Sidste år steg antallet af passagerer, der landede eller lettede i en af de større danske lufthavne, med 4 pct. sammenlignet med året før, ifølge Trafikstyrelsen.
Samtidig med, at klimatosserne kaster deres forargelse over flyrejser og flyrejsende, udbygger Københavns Lufthavn kapaciteten frem mod 2028, så antallet af passagerer stiger fra 29 mio. til 40 mio. om året. Det er en stigning på omkring 40 pct.
Vi har lige været vidner til en valgkamp, hvor man kunne få det indtryk, at de danske klimatosser er villige til at ofre deres CO2-udledende livsstil for at undgå klimaforandringer. Men meget af det er mere bragesnak og symbolske besværgelser.
Klimatosserne spiser fortsat kød, flyver mere og mere, forbruger digitale tjenester og køber lystigt varer produceret i lande uden stram klimapolitik.