Fra 2025 skal transportsektoren, der fra 2025 skal betale en vejafgift, alt efter hvor megen CO₂ lastbilerne udleder. Samtidig får transportbranchen et helt år til at omstille sig og skifte titusinder af dieseldrevne lastbiler ud med eldrevne, selv om politikerne i Folketinget er fuldt bevidst om, at transporterhvervet ikke kan foretage en sådan adfærdsændring, skriver Jyllands-Posten.
”En eldreven lastbil koster det tredobbelte af en lastbil med dieselmotor, og da transportfirmaer har mange lastbiler, er der tale om voldsomme beløb. De penge, der kan spares i drift, vedligehold og afgifter ved at køre en eldreven lastbil frem for en dieseldreven, først vil kunne udligne merprisen i indkøb efter næsten 15 år. Hertil kommer, at der i Nordjylland overhovedet ikke eksisterer en ladeinfrastruktur til transportsektoren.
Derfor vil transportsektoren fortsætte i diesellastbilerne og betale afgiften, men det betyder, at transporten bliver dyrere, og der er kun kunderne, virksomhederne og den almindelige dansker til at betale regningen.
Herhjemme er det politisk bestemt, at klimaomstillingen skal have karakter af en straf, hvor synderne skal rammes gennem benhård beskatning. Danmark har ingen helhedsplan for klimaomstillingen, men et sammensurium af enkelttiltag såsom vejskatten, som erhvervsliv og borgere som oftest ikke har nogen reel chance for at gardere sig imod. I landet med verdens højeste skattetryk er målet med klimatiltag alene at kradse endnu flere penge ind til statskassen. Klimaet er blot et skalkeskjul for endnu en skatteforhøjelse”.