“Der skal bare en islamisk reformation til”. Men hvor sandsynligt er det?

Kan islam forny sig? Der skal bare en islamisk reformation til, hører man ofte. Men hvor sandsynligt er det, spørger Geoffrey Cain. Og han giver selv svaret: ikke ret meget

Kritikerne siger, at islam ikke rummer mulighed for selvkritik og fornyelse. Heroverfor indvender islamapologeter, at der sagtens kan være andre fortolkninger af islam, end dem man ser hos radikale muslimer. Og som belæg kan de henvise til historiske skikkelser som Avicenna (Ibn Sina) og Avveroës (Ibn Rushd), der var lysende skikkelser i den europæiske middelalder. Problemet er bare, at Ibn Sina og Ibn Rushd er så godt som ukendt i den muslimske verden, og det er der gode grunde til. Næsten samtidig med de to førnævnte filosoffer opstod der et islamisk princip, der gælder den dag i dag.

 

Klummeskribent, Geoffrey Cain, er cand. mag. et art, samfundsdebattør og forfatter

Det hedder insidid al bab al idjtihad : ”Den frie fortolknings port er lukket”, og denne port har nu været lukket i 1000 år. Hvilket indebærer, at den, der kommer med sin egen fortolkning uden om de fire islamiske lovskoler – hvor fortolkning mest har karakter af detaljeregulering – ligefrem begår blasfemi. Og derfor er kritisk eksegese, i den form vi kender det i Vesten, ganske udelukket. Forfatteren Ahmed Mahmoud siger noget lignende i Berlingske Tidende 2. maj 2017, hvor han taler om de muslimske lørdagsskoler, ”hvor religiøse tekster bliver læst bogsstaveligt”. Og hvor ”det er forbudt at læse mellem linjerne”.

Sådan har det været, siden to doktrinære teologer Ibn Hanbal og Al Ghazali stadfæstede islam som en åbenbaring til menneskeheden (og mærkeligt nok også til djinn, ørkentroldene) for ca. 1000 år siden. I det islamiske univers har ræson ingen plads og dyd er ikke godhed men udelukkende det forhold, at man helt og holdent underkaster sig Allah og følge hans befalinger uden betænkeligheder – selv om disse befalinger er drabelige eller viderværdige. Og da Allah som bekendt menes selv at have forfattet koranen, (som derfor er ”kalâm Allâh”, Allahs egne ord), er der ikke megen plads til private teorier. Tværtimod. De er totalt bandlyst, og at komme med dem er kætteri, bid’ah, et ord der både betyder fornyelse og kætteri.

Og det kan som bekendt straffes meget hårdt. ”Man kan ikke ændre på, hvad der står i Koranen og hvad profeten har sagt til os, at vi skal gøre”, siger Imam Fatih Alev fra Dansk Islamisk Center og han bakkes op af imamen af Grimshøjvej moskéen, der siger, at hvis man afviger fra ovennævnte princip ”så er man ikke muslim mere” (JP 13. oktober 2015). Hvilket forklarer, hvorfor muslimer med egne fortolkningsforslag gør klogt i at holde dem for sig selv.

Hvad mener du? Har Geoffrey Cain ret, når han siger, at en reformation af Islam er temmelig usandsynlig? Skriv din mening i kommentarfeltet nedenfor, og del gerne klummen på Facebook. 

Du kan i øvrigt støtte 24NYT via ét af de to PayPal-links til højre i skærmen.

HUSK: 24NYT modtager IKKE mediestøtte. Du kan hjælpe os ved at tegne et abonnement på 1,- om dagen. Klik her. https://24nyt.dk/abonnement/

Kan du lide vinklingerne på 24NYT? Få avisen leveret gratis på mail

Del gerne artiklen på Facebook:

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN

Vælg beløb