Kunstig intelligens skal spotte den næste bestseller-roman

Kan avanceret software lære at bedømme bogmanuskripter og udpege potentielle bestseller-kandidater? Ja, mener Eva Götzsche, CEO i forlagshuset Egolibris, der samarbejder med Alexandra Instituttet om at udvikle en digital redaktør, som ved hjælp af algoritmer skal hjælpe forfattere med at forbedre deres manuskript.

Ideen til den digitale redaktør fik Eva, fordi hun som ejer af et lille forlag, oplever hvor tidskrævende det er at redigere bogmanuskripter, og derfor er der mange lovende manuskripter, som aldrig når frem til udgivelse. Hun har selv en fortid i it-branchen, og det var derfor naturligt for hende at tænke over, hvordan vi kan bruge de digitale teknologier til at skabe innovation i forlagsbranchen.

“Nåleøjet for at komme igennem med en bog er utrolig lille. Men der er rigtig mange, der sidder med en super interessant bog, men det kommercielle grundlag er typisk for lille til, at de store forlag vil antage den. Hos os har forfatterne selv mulighed for at finansiere udgivelsen, og vi håber, at det her digitale værktøj kan hjælpe dem til at skrive en bog, der er den bedste udgave af sig selv.”

“Noget af det, der er allersværest som forfatter, er, at man sidder med den her tvivl, om det her nu er godt nok. Vi forsøger at klæde den digitale redaktør godt på ved at fodre den med med 3000 bestsellere i alle genrer. Det betyder, at den via machine learning har lært, hvad der er en god tekst, og hvad der er en god bog. Dermed kan den komme med den samme feedback, som en menneskelig redaktør.”

LÆS OGSÅ:  Prisbelønnet kunstig intelligens laster hurtigfærger
Eva Götzsche
Eva Götzsche

Målet med modellen, der kommer til at hedde Edison, er, at den kan komme med den samme feedback, som en menneskelig redaktør. Det gælder alle de parametre, som definerer en god bog. Det gælder lige fra tempoet i en historie, og om den udvikler sig, som den skal. Hvordan er læsbarheden, hvordan interagerer karaktererne i de forskellige scener og hvordan eskalerer spændingskurven i bogen? Det gælder alle de ting, som gør, at bogen er den bedste udgave af sig selv.

“Den skal kunne pege på mangler og komme med forslag til forbedringer, så man som forfatter ikke sidder alene med bogen,” forklarer Eva Götzsche.

Egolibris har fået støtte til projektet igennem Innovationsfonden. Støtten har ifølge Eva Götzsche været helt afgørende for, at de som lille virksomhed har kunnet give sig i kast med så ambitiøst et projekt.

Det var heller ikke uden udfordringer at finde den helt rette videnspartner, der kunne hjælpe Egolibris med at udvikle AI-editoren.

”At udvikle de avancerede algoritmer, der skal gøre den digitale redaktør i stand til at udføre komplicerede opgaver, kræver højt specialiseret forskning og viden om kunstig intelligens. Det viste sig, at den partner, jeg i første omgang havde fundet, alligevel ikke var helt klar til at påtage sig opgaven, fortæller Eva.

Men så kom Erhvervshus Hovedstaden på banen igen og tilbød at lave en grundig screening af hele forskermiljøet inden for kunstig intelligens. Ad den vej kom hun i kontakt med Alexandra Instituttet, som er langt fremme i udviklingen af den type algoritmer, som Egolibris har brug for.

LÆS OGSÅ:  Kunstig intelligens og Industri 4.0 hitter hos virksomhederne

Hun kendte slet ikke Alexandra Instituttet, men da hun ringede til Jesper Rosleff, der er Business Development Manager hos Alexandra Instituttet, og forhørte sig om deres ekspertise inden for AI, var hun slet ikke i tvivl om, at hun havde fundet det perfekte match.

”Den opgave, Eva kom med, er lige den slags udfordringer, vi er sat i verden for at løse. Her kan vi bygge videre på den nyeste forskning og samtidig finde helt nye anvendelsesområder for teknologien og få det ud at virke i praksis,” forklarer Jesper Rosleff og understreger, at det ikke er en helt enkel opgave.

”Vi forventer at skulle udvikle ti forskellige algoritmer, som kan bedømme de forskellige elementer i en god roman, lige fra fortælleropbygning og personkarakteristik til den sproglige kvalitet. Og editoren vil blive fodret med over 3.000 bestseller-romaner, så den lærer at spotte det gode manuskript.”

Eva har store forventninger til det færdige it-værktøj:

”Udover at vi selv kan bruge AI-redaktøren som redskab til at vurdere og give feedback på langt flere bogmanuskripter, ser jeg også helt nye og spændende fremtidige anvendelsesmuligheder for værktøjet. Bl.a. udvikler vi som et led i projektet en meget avanceret digital korrekturlæser, som også vil kunne bruges af andre, fx de trykte medier eller på skoleområdet.”

Projektet forventes afsluttet i begyndelsen af 2022, men Eva håber, at hun allerede på Bogmessen i Forum i november 2021 vil kunne præsentere en prototype af AI-redaktøren.

LÆS OGSÅ:  Når der går sport i kunstig intelligens

Fakta:

Langt de fleste genrer kan sættes på en formel, da der er helt bestemte elementer, der skal være til stede i fx en science fiction-historie. Mange nye forfattere mestrer ikke de værktøjer, der gør, at en bog bliver af en sådan kvalitet, at den kan udgives. Det er både dyrt og tidskrævende at få en “menneske-redaktør” til at vurdere, om en forfatter har skrevet en potentiel bestseller.

Forlagshuset Egolibris vil derfor i samarbejde skal Alexandra Instituttet skabe en digital editor, baseret på AI, der kan vurdere tekster og komme med gode råd til, hvad en forfatter skal arbejde med for at forøge sine chance for at blive udgivet. Edison skal desuden kunne bruges til både skøn- og faglitteratur.

Egolibris fik hjælp til at finde Jesper og Alexandra Instituttet gennem EU-projektet Øresund Match. Her kan mindre virksomheder i Øresundsregionen få afdækket deres udfordringer og behov for ny viden og efterfølgende blive matchet med relevante forskere eller studerende fra videninstitutionerne, som har den rette ekspertise på området.

I projektet tilbydes virksomheder hjælp til afklaring af deres behov for ny viden og til at blive matchet med den rette ekspertise på videninstitutionerne. Interesserede kan henvende sig til Erhvervshus Hovedstaden, som tager den indledende dialog med virksomheden om dens ønsker og behov.