Lærerne i friskoler og private skoler har bedre kvalifikationer og får mindre i løn end deres kolleger i folkeskolen

Foto: Colourbox

Trods lønførende folkeskoler, søger lærere med højere karakterer mod frie grundskoler.

CEPOS offentliggør i dag en analyse, der viser, at lærere med en bedre eksamen fra gymnasiet og læreruddannelsen i højere grad søger mod frie grundskoler (friskoler og private skoler) på trods af mindre favorable lønninger.

Lønforskellen findes altså på trods af, at lærerne i de frie grundskoler i gennemsnit har fået højere karakterer i gymnasiet og på deres læreruddannelse, viser ny undersøgelse fra CEPOS.

”I henhold til overenskomsterne kan en lærer i folkeskolen i løbet af en karriere på 40 år forvente at få gennemsnitligt ca. 13.000 kroner mere i løn årligt sammenlignet med en lærer på en fri grundskole, når vi ser bort fra personlige tillæg. Det viser noget om, at det ikke nødvendigvis primært handler om økonomi, når lærere vælger arbejdsplads,” siger forskningschef i CEPOS, Karsten Bo Larsen.

Højt kvalificerede lærere er afgørende for elevernes læring. Derfor er perspektiverne af den nye CEPOS-analyse primært, at det bør undersøges nærmere, om de frie grundskoler har nøglen til, hvordan man også kan forbedre rekruttering og fastholdelse af lærere i folkeskolen.

De frie grundskoler har blandt andet større autonomi fra politisk styring og en større medbestemmelse til forældrene. Det kan understøtte en bestemt type skoleledelse og generelle arbejdsvilkår, der er mere motiverende for lærere.

”Folkeskolerne får deres midler, uanset hvilket produkt, de leverer. Frie grundskoler er derimod afhængige af forældrebetaling, som giver et incitament til at levere høj kvalitet. Til gengæld er de frie grundskole i højere grad fri for politisk indblanding i deres faglige arbejde. Den friere struktur kan være en af årsagerne til, at de frie grundskoler tiltrækker flere lærere med højere karakterer. Vores analyse viser, at arbejdsvilkår – herunder fokus på og frihed til faglighed uden politisk indblanding – ser ud til at være vigtigere end løn, hvis man skal rekruttere dygtigere lærere i grundskolen,” siger forskningschef i CEPOS, Karsten Bo Larsen.

LÆS OGSÅ:  Mere praktisk undervisning styrker eleverne - men ikke nok