Site icon 24NYT

Langt om længe er elbil-boblen bristet

Mange danskere jubler over elbilen, men udenfor Danmark er elbilmarkedet i krise. Mange forbrugere fravælger de elektriske køretøjer, blandt andet fordi rækkevidden på batterierne er begrænsede, og fordi mulighederne for at lade fortsat halter bagud, skriver Berlingske og Børsen.

”Der er nu over 200.000 elbiler i Danmark, men sådan ser det ikke ud ude i verden. Benzinbilen med den lille elhjælpemotor oplever en renæssance, mens salget af elbiler er sagtnet og forbrugerne søger i stedet til hybridbiler.

Elbilerne er et fænomen båret af en politisk og økonomisk elite, som er ude af trit med den brede gruppe af forbrugere. Problemet er elbilerne og politikernes sats på elbilerne, som forbrugerne ikke vil have. Alle nye benzinbiler bliver derfor hybridbiler, som vil give en bedre brændstoføkonomi og en lavere CO₂-udledning uden elbilernes høje merpris og rækkeviddeangst.

I Danmark er alle opinionsdannere overbeviste om, at den danske vej er vejen frem, og vejene i Danmark tilhører elbilen. Og det er nemmere at få forbrugerne til at købe elbiler, fordi afgiftssystemet bruges massivt som gulerod”.

24NYT: De fleste danske bilkøbere betragter elbilen som den billigste biltype, fordi elbiler holdes kunstigt billige i forhold til benzin- og dieselbiler. Når der er kommet flere elbiler på de danske veje de seneste år, skyldes det en afgiftsfritagelse, der har til formål at gøre elbiler konkurrencedygtige over for benzin- og dieselbiler. Elbiler i Danmark får generelt 60 pct. rabat på registreringsafgiften i 2022 i forhold til en fossilbil. Ifølge tal fra EU-kommissionen løber den danske rabat på afgifterne for elbiler op i 11.000 euro pr. bil i gennemsnit (82.000 kr.). Afgiftsfritagelsen står imidlertid til at skulle udfases efter 2026, hvor der kommer store afgiftsstigninger på elbiler i 2026 og frem. Læs mere her.

Exit mobile version