Site icon 24NYT

Lokalturisme spås en stor sommer

danmark

Ribe Byferie Resorts idégrundlag, hvor der tages udgangspunkt i de lokale kvaliteter, er noget af det, der især får feriestedet til at skille sig ud.

Vi søger de unikke og lokale oplevelser i stadig stigende grad, og coronakrisen vil give årets lokalturisme et boost, vurderer trendforsker. I Ribe kan du komme ind under huden på områdets kultur.

Kombinationen af øget klimabevidsthed, en voksende higen efter unikke og nære oplevelser samt en sommer, hvor markant færre danskere forlader Danevang end normalt, kan i år give mindre lokale aktører i turismebranchen et tiltrængt rygstød. Det vurderer trendforsker og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg, der peger på, at danskerne i øjeblikket gør op med mange års normer med hensyn til rejsevaner og ferieformer.

– Gennem de sidste fem år har vi i stigende grad søgt lokale og unikke oplevelser, og flere og flere gør op med den årlige rejse sydpå om sommeren, og internationalt har man snakket om ’deep travel’, hvor rejsende søger oplevelser i lokalmiljøet, og prøver at lære destinationen at kende og forstå kulturen. I Danmark er der jo stor kvalitet i det nære og det lokale, som folk er ved at genopdage. Og da coronakrisen i år holder rigtig mange inden for landets grænser, tror jeg, at de destinationer og andre aktører i turismebranchen, der er meget lokalt funderede, tapper ind i noget af det helt rigtige, siger Mads Arlien-Søborg.

Sydvestjysk deep travel

Hos Ribe Byferie Resort, der blev sat i verden i 1995 af Arbejdsmarkedets Feriefond for uafhentede feriepenge, er udgangspunktet de lokale kvaliteter i Danmarks ældste by. Feriecenteret har 94 familievenlige boliger tæt på byens centrum, og med nært samarbejde med områdets aktører er målet netop, at gæsterne skal komme helt ind under huden og opleve kulturen.

– Vi tager udgangspunkt i byen og området omkring, som i sig selv har meget at byde på. Gennem vores gode og tætte samarbejde med restauranter, museer og andre kultur- og naturseværdigheder får vi i fællesskab områdets tilbud til at gå op i en højere enhed. Vi sælger med andre ord oplevelser, og vores store kendskab til og engagement i området er essentielt, siger Heidi Maimburg, der er direktør hos Ribe Byferie Resort, og pointerer:

– Og på feriecenteret vægter vi ro, nærvær og samtale med vores gæster utroligt højt. Det kan gæsterne lide. Det får dem til at føle sig hjemme og giver dem lyst til at komme igen – en tredjedel af vores gæster er gengangere.

Rengøringspersonalet skal guide

Mens mange hoteller og feriesteder forsøger at gemme rengøringsarbejdet af vejen, har Ribe Byferie Resort valgt en markant anderledes strategi, hvor rengøringspersonalet er værter, der skal kunne servicere og guide gæsterne til områdets seværdigheder. Derudover er alt personale – også rengøringsfolk og håndværkere – fuldtidsansat, hvilket bidrager til både kontinuitet og lokal jobskabelse.

– Vores rengøringsteam – Sunshine Patrol hedder de – bliver oplært i værtskab, og der er sat tid af til at tale med gæsterne. De skal vide, hvornår der er sort sol, hvornår man kan se sæler, og de lægger små hilsner på værelser til gæsterne, og faktisk er de på knus og kram med flere af gæsterne, siger Heidi Maimburg.

Exit mobile version