Mærkværdige tendenser sender Corona øl og mel i indkøbskurven

Da de historiske hamstringsdage omkring 11. marts 2020 udfoldede sig, var det i særdeleshed toiletpapir, håndsprit og konserves, der fyldte i danskernes indkøbskurv. Den enorme efterspørgsel aftog dog lige så hurtigt, som den blev pustet op. Sidenhen overtog mundbind titlen som det mest efterspurgte produkt i Salling Groups butikker, da regeringens retningslinjer krævede det brugt på udvalgte steder.

Covid-19 har givet store udsving i salget af bestemte varegrupper, men nogle ting har i løbet af det sidste års tid også stabiliseret sig og er blevet fast inventar i kundernes indkøbskurv.

Det lader nemlig til, at den ekstra tid derhjemme har skabt grobund for at samles om hyggelige stunder. Siden marts 2020 er væksten på ingredienser og produkter til hjemmebag således steget markant. Her ses det tydeligt, at danskerne i højere grad går anderledes til værks i hjemmebageriet, idet der handles flere specialprodukter som manitoba- og tipo 00-mel – og mere sukker og kagepynt.

– I starten havde vi en formodning om, at kunderne primært handlede ind til proviantering forud for en usikker tid, men efterspørgslen fortsatte, og vi kunne tydeligt se en sammenhæng mellem købstendenser, og at danskerne fik mere tid derhjemme. Det er fortsat indtil nu, og det stiller naturligvis krav til os, for vi skal kunne inspirere og tilbyde vores kunder nye, spændende produkter indenfor de kategorier, hvor vi kan se, at efterspørgslen er forblevet høj, siger Jean Ladehoff, der er indkøbsdirektør i Salling Group.

Modsat bageriprodukter har eksempelvis ’Mad Ud af Huset’ oplevet nedgang i 2020, idet færre personer mødes til sammenkomster og fester som følge af forsamlingsforbuddet. Ligeledes tilvælger færre de lune frokostretter, hvilket vidner om ændrede kundestrømme og mindre behov for at spise frokost på arbejdspladsen.

Kvalitet i kurven

Med et nedlukket samfund, hvor det for manges vedkomne har været lig med mindre idræt og motion, har danskerne alligevel ikke ønsket at gå på kompromis med mad og drikke. Som den øvrige dagligvarebranche har Salling Group også her oplevet en øget vækst på eksempelvis specialøl.

Helt konkret er der blevet solgt 2,6 millioner flere specialøl i Netto, føtex og Bilka fra februar 2020 til januar 2021 sammenlignet samme periode året forinden, mens der i samme periode blev der solgt 1,6 millioner flere alkoholfrie og reducerede øl. Et andet eksempel er, at danskerne købte 770.000 flere Corona øl i 2020 end i 2019.

– Vi tolker udviklingen som et tegn på, at danskerne vil forkæle sig selv derhjemme gennem en ganske særlig tid. Det gælder også indenfor kategorier som blandt andet the og kaffe, hvor vi kan se, at de mange timer på hjemmekontoret kalder på nye smage og indtryk, siger Jean Ladehoff.

Siden marts 2020 har Salling Group også oplevet en øget efterspørgsel på økologi, der er vækstet med 14 % i forhold til 2019.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – 

Ingredienser og produkter til bagning: Vækst på 19 % i 2020 sammenlignet med 2019

Hårfarve: Vækst på 13 % i 2020 sammenlignet med 2019

Økologi: Vækst på 14 % i 2020 sammenlignet med 2019