I en tid, hvor de iranske kvinder kæmper for deres frihed og hvor de risikerer liv og helbred for at trodse præstestyret og det forhadte moralpoliti ved at smide deres hijab, indtager Malmøs bystyre den stik modsatte position og bruger 700.000 af de svenske skatteyderes kroner på at promovere tildækning af kvinder.
Der sker i forbindelse med udstillingen ”Modest Fashion”, der finder sted i disse dage på Slotsholmen i Malmø. Modest Fashion er en primært islamisk modetrend, der har bredt sig over store dele af (også) den vestlige verden og som i sin grundsubstans går ud på at hype tildækning og ”beskedenhed” i moden ved at lave tøj, der afslører så lidt hud som muligt og som naturligvis indebærer tildækning af håret.
Denne trend bliver altså nu omfavnet og promoveret af det officielle Malmø, der bl.a. beskriver udstillingens indhold således: ”På udstillingen møder du unge modeinteresserede kvinder i Malmø, der sammen med studerende fra Tilskærerakademiet tolker stilen i fælles design og gennem ny beklædning”, og det hedder endvidere på udstillingens hjemmeside: ”Modest Fashion er en fortsættelse af museets langsigtede arbejde med at fremhæve vigtige kvinder i historien og i samtiden”
Man tror jo næppe sine egne øjne, for de er endog meget svært at finde en vigtig kvinde i den muslimske verden, der jo netop gør alt for at undertrykke og skjule kvinder. Men det er måske heller ikke det, der menes med udsagnet, der også kan have den meget nærliggende og endnu mere foruroligende betydning, at det er selve det islamiske kvindesyn, der skal fremhæves. Det er i hvert fald hvad udstillingen de facto gør, og det er på den baggrund oplagt at konkludere, at Malmøs formelt herskende klasser er ude i det, som den tyske forfatter Henryk Broder kalder ”forud-ilende kapitulation” – hvis ikke den ultimative underkastelse som islam påbyder.
Og det har desværre en egen indbygget logik: Malmø er ubetinget den by i Sverige som lider mest under befolkningsudskiftningen i Sverige med utryghed, tårnhøj kriminalitet, 300 skudepisoder om året og et undervisnings- social- og sundhedsvæsen, der mildest talt kører på pumperne, hvis det ikke allerede kan siges at være ved at kollapse. Alt dette som en direkte konsekvens af det massive indtag af indvandrere fra muslimske lande som Sverige i årevis har excelleret i og som i Malmø allerede har bragt svenskerne i undertal: i 2021 udgjorde indvandrerne således 56% af Malmøs indbyggertal og tallet er stigende.
Når Malmøs såkaldte politiske og kulturelle elite bruger 700.000 kr. af byens i forvejen udpinte budget på at promovere den ”kultur”, der har bragt byen – og snart hele landet – til fald, er det som nævnt ikke blot et udtryk for Malmøs egen kapitulation over for islam og det kvindesyn som ideologien repræsenterer; det er også en hån mod og et regulært bagholdsangreb på Irans kvinder, der i årtier har levet med og under Modest Fashion og den undertrykkelse denne ”mode” repræsenterer, og som lige nu kæmper med livet som indsats for deres frihed.
I den optik står udstillingen Modest Fashion på Slotsholmen i Malmø som en skamstøtte over svenske politikeres ambitioner om at gøre Sverige til en ”humanitær stormagt”