Onsdag mødes alle Folketingets partier – med undtagelse af Nye Borgerlige – i Kulturministeriet. Mødet, der starter kl. 15, har ingen bagkant, og det tages som et udtryk for, at det er ministerens ambition, at forliget kommer i hus.
Parterne er enige om det meste, og det tyder på, at der kan kommet et bredt medieforlig, sådan som mange i branchen har ønsket det.
Et af emnerne under forhandlingerne er, at DRs arkiver skal gøres tilgængelige for alle.
Der er tilsyneladende politisk enighed om, at Det Kongelige Bibliotek skal varetage arkivfunktionen og sikre, at det er muligt at søge i DRs gamle programmer. Men der mangler fortsat en løsning på, hvordan det meget omfattende historiske materiale bliver formidlet.
Det er Danmarks store digitale leksikon lex.dk og Ritzau imidlertid klar til at løse i samarbejde.
”Sammen med lex.dk hjælper Ritzau gerne med at gøre billeder tilgængelige og formidle indholdet i DRs arkiver. DR’s arkiver rummer op mod to millioner pressefotos, og dem lægger Ritzau gerne ind i Scanpix-basen, som er Danmarks største billedbase. Her kan vi gøre det gratis for den almindelige borger at hente billeder,” siger administrerede direktør og chefredaktør for Ritzaus Bureau Lars Vesterløkke.
Ritzaus Bureau kan gøre både pressefoto og videoer tilgængelige og også stå for videresalg til kommerciel brug af indholdet.
DRs store troværdighed gør at også lex.dk tilbyder, at man gradvis vil knytte historiske klip fra DRs radio- og tv-udsendelser til de mere end 225.000 forskningsbaserede artikler, der findes på det digitale opslagsværk.
”Materialet i DRs arkiver har stor historisk betydning” siger Gyldendals administrerende direktør Morten Hesseldahl, som også er medlem af lex’ bestyrelse.
”DRs arkiver skal sættes ind i en kontekst, og det kan vi gøre på lex. Det kræver selvsagt, at der er politisk vilje, for skal det batte, skal der findes økonomi i medieforliget til et par ekstra redaktionelle medarbejdere, som hver gang vi opdaterer en artikel eller skriver en ny, kan kigge i DRs gamle programmer og finde relevant indhold,” siger Morten Hesseldahl.