Der kommer hele tiden nye funktionaliteter i OK’s prisbelønnede app. Først var det muligt at åbne en benzinstander og tilknytte OK-kort, Coop-kort og en sponsoraftale med en lokal idrætsforening. Siden er appen blevet udstyret med flere betalingsmuligheder og en funktion, der betyder, at brugeren kan starte en bilvask helt uden at stå ud af bilen samt muligheden for at bruge appen til betaling for parkering i flere byer. Seneste skud på stammen er stemmestyring via Siri.
Lad mobilen ligge
Den seneste funktionalitet betyder, at bilisten reelt kan åbne en stander på tankstationen helt uden at tage mobiltelefonen frem. Ved at bruge fx bluetooth, et smartwatch og ikke mindst Apple Carplay kan man fremover nøjes med at sige ”tank” og ”stander X”, når man vil tanke bilen. Teknologien er helt ny, og ifølge Mikkel Kaczmarek, App Manager i OK, er det også nyt at benytte ’Siri-genveje’ til rent faktisk at gennemføre en handling i en tredjepart-app.
”Ofte spørger man Siri om noget og får svar. Man får normalt ikke Siri til at gøre noget, fx åbne en benzinstander. Men det gør vi. Vi bruger appens nye funktionalitet på en både innovativ og ret unik måde, som tager udgangspunkt i kundeoplevelsen,” siger Mikkel Kaczmarek og tilføjer:
”Løsningen bygger på, at Apple i september sidste år tillod, at tredjeparts-apps kan give en kommando via de her lidt avancerede IOS-genveje. Det er en teknologi, der er i modningsforløb, men som vi allerede på nuværende tidspunkt mener – fordi vi er så langt fremme med vores app – kan gøre kunderejsen endnu mere nem og bekvem.”
Stemmestyring passer perfekt til bilen
Ifølge OK er bilen – eller kabinen i bilen – det oplagte rum til at udfolde det, Siri-teknologien kan tilbyde.
”Det er stadig lidt akavet at bruge Siri i det offentlige rum. Men ikke i bilen, hvor brugeren sidder mere privat og måske allerede benytter teknologien til at foretage opkald og så videre. Vi tror og håber, at vores nye funktionalitet kan blive lige så let anvendelig for brugerne,” siger Mikkel Kaczmarek.
OK-appen, som er et udslag af en digitaliseringsstrategi, OK nedfældede i 2015, er blevet mere og mere relevant for kunderne, hvilket afspejles i væksten af antal brugere. Derfor fortsætter OK med at investere i løbende videreudvikling. Den nye funktionalitet ser OK først og fremmest som en ekstra service til det stigende antal danske bilister, der har Apple Carplay og benytter OK’s app.
”Det er vigtigt for os at bevare vores forspring, når det kommer til at skabe den bedste brugeroplevelse. Det handler om at give kunderne en friktionsfri oplevelse,” lyder det fra Mikkel Kaczmarek.