Nu bliver det nemmere at ansøge om våbentilladelse

Jægere, skytter, samlere og våbenhandlere får snart mulighed for at ansøge om våbentilladelse på en ny måde i en digital selvbetjeningsløsning.

Den 1. februar 2021 sætter våbenafdelingen i Politiets Administrative Center strøm til en ny selvbetjeningsløsning, der giver mulighed for ansøgning om våbentilladelse på en overskuelig og brugervenlig måde.

En af de væsentligste forbedringer er, at løsningen er digital fra start til slut. Man ansøger med sit NemID og får svar i e-boks. Det betyder et længeventet farvel til ansøgningsskemaer, samtykkeerklæringer og våbentilladelser på papir.

På politi.dk vil man fra på mandag kunne se en videoguide til, hvordan den nye løsningen fungerer i praksis. Løsningen bliver lanceret i en såkaldt beta-version, der er funktionel, men ikke helt færdig.

“Vi har valgt at tage den nye løsning i brug nu af to årsager: For det første er vi mindst lige så utålmodige efter at få en ny og bedre løsning, som mange af vores brugere er. Og for det andet vil vi gerne indsamle nogle erfaringer med, hvordan brugerne oplever løsningen, før vi laver de sidste justeringer,” siger Jesper Byskov, afdelingsleder i våbenafdelingen i Politiets Administrative Center.

Arbejdet med tilretning og forbedring af selvbetjeningsløsningen fortsætter i den kommende tid. Næste skridt er at få tilladelser til skytter og skytteforeninger med. Derudover er et digitalt våbenskab, hvor man kan få overblik over sine våbentilladelser, på tegnebrættet.