Ny app skærer madspildet ned i Nettos butikker

Mad Skal Spises app'en gør en forskel i butikkerne

På halvanden måned har over 100.000 hentet appen Mad Skal Spises. 90% af madspildsvarerne bliver solgt.

Hver dag har Netto omkring 200.000 varer på hylderne til nedsat i pris, fordi de nærmer sig sidste salgsdato. Varerne bliver gjort synlige for alle i den nye app, Mad Skal Spises, som mere end 100.000 danskere allerede har downloadet. Og siden lanceringen mærker Netto, at de nedsatte varer faktisk bliver solgt, og at madspildet i butikkerne derfor bliver reduceret mærkbart.

”Vores data viser, at omkring 90% af de varer, der bliver sat ned, fordi de er tæt på udløbsdato, bliver solgt indenfor tre dage. På dagligt basis svarer det til, at godt 20 ton mad bliver reddet fra skraldespanden. Det er jeg glad for, for det viser, at vi sammen med forbrugerne kan gøre noget effektivt for, at maden ender der, hvor den skal – i kundernes maver i stedet for at blive smidt ud” forklarer Nettos landechef, Brian Seemann Broe.

Via sine interne systemer kan Netto hele tiden opdatere oversigten over hvilke varer, der sættes på tilbud, hvor mange der er, og i hvilke butikker de findes og gøre det synligt for kunderne. Dermed er Mad Skal Spises den app, der har det langt største udvalg af dagligvarer til nedsatte priser. Det åbner helt nye muligheder for kunderne, som nu kan planlægge sine indkøb og gå målrettet efter nedsatte varer, hvor det tidligere har været lidt tilfældigt, om man kunne finde nedsatte varer i sin butik.

Appen er udviklet i samarbejde med Fødevarebanken og er et af de mange tiltag, Netto har iværksat for at nedbringe det store madspild, der er i de cirka 500 butikker.

” Jeg er rigtig glad for at se, at Appen nu virker som et godt redskab til at undgå madspild i allersidste led – nemlig i butikkerne. Det er en vigtig opgave, som ikke er let at løse. Så derfor er det positivt, at så mange danskere allerede har taget ideen til sig og bruger den dagligt,” siger direktør i FødevareBanken Karen-Inger Thorsen.

Selv om Netto står bag Mad Skal Spises, er den åben for alle andre dagligvarebutikker, som selv kan lægge deres nedsatte datovarer ind i appen. Forbrugere, der ser nedsatte varer i en butik, når de køber ind, kan også uploade varer i appen, så andre får mulighed for at se og købe dem.

På den måde ønsker Netto at gøre kampen mod madspild til et fælles projekt for både detailhandlen og forbrugerne. Og allerede nu har mere end 50 andre butikker haft varer tilgængelige i appen.

”Vi har besluttet os for at gøre noget ambitiøst ved madspildet i Netto. Men vi kan ikke løse det store samfundsproblem alene. Derfor inviterer vi alle andre i branchen med. Og det er dejligt at se, at der allerede er en lang række andre butikker, der har benyttet sig af løsningen. Jeg er sikker på, at vi med tiden vil se endnu flere kunder, der melder varer ind i appen, og at andre kæder bliver en fast del af samarbejdet,” siger Brian Seemann Broe.

Netto og madspild

  • I 2017 fremlagde Netto sine madspildstal, som den første dagligvarekæde i Norden.
  • Ambitionen er at nedbringe madspildet i butikkerne med 50% inden 2030. Ambitionen er i tråd med FN’s Verdensmål.
  • I forbindelse med offentliggørelsen af madspildstallene i 2017 oprettede Netto websitet madspildsideer.dk, hvor man efterlyste måder at løse madspildsproblematikken. Netto modtog over 500 madspildsideer, hvor de 30 bedste blev samlet i en rapport, som erhvervsminister Brian Mikkelsen har modtaget.
  • En af ideerne fra danskerne omhandlede frugt & grønt; den væsentligste kategori når det kommer til madspild. Vi lavede et par justeringer til ideen og søsatte pilotprojektet ”Mad skal spises” i vores butikker. ”Mad skal spises” er en ordning, hvor medarbejderne i Netto løbende gennemgår alle de frasorterede varer, som har fået enkelte stød eller andre skader. Herefter bliver de stykker frugt og grønt, som ikke er egnede til at blive solgt, smidt ud, mens de resterende, gode varer pakkes om i en særlig pose. De sorterede varer bliver fremover solgt til nedsat pris under navnet ”Mad skal spises”.
  • Et nøgleområde i 2017 har været træning og uddannelse af Nettos medarbejdere. Vi har etablereret et Waste Hunter Team,der hele tiden rejser rundt i Danmark for at træne og uddanne vores personale.
  • Alle butikker er blevet udstyret med madspildskasser, hvor fødevarer der nærmer sig sidste salgsdato kan købes til nedsat pris.
  • Netto evaluerer hele tiden på sin logistik og i dialog med sine partnerskaber for at optimere med henblik på at nedbringe spildet. Det er ikke en synlig kanal hos forbrugeren, men det er en ekstrem vigtig kanal, hvor der faktisk opstår og kan reduceres en hel del spild.
  • I 2016 gik Netto sammen med Kirkens Korshær om et pilotprojekt, hvor kæden donerede overskudsmad til jule- og påskefrokoster for socialt udsatte. I 2017 er projektet blevet til en tradition, ogg Netto har nu over 100 helligdagslukkede butikker, der donerer deres overskudsmad til Kirkens Korshær. I 2018 har Netto også fået Stop Spild Lokalt med på arrangementerne for at kunne donere endnu mere mad til dem, der har brug for det.
  • Til daglig samarbejder Netto med FødevareBanken, der afhenter overskudsvarer på Nettos centrallagre. FødevareBanken distribuerer varerne rundt i landet til forskellige væresteder for socialt udsatte.
  .................

24NYT modtager IKKE mediestøtte. Klik her og støt med 1,- om dagen

Få avisen leveret gratis på mail

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN

Vælg beløb