Site icon 24NYT

Ny bekendtgørelse om lavere hastigheder tager ikke nok hensyn til cyklisters sikkerhed

Det er bedre, men ikke godt nok, lyder det fra Cyklistforbundet i et høringssvar om lokale hastighedsgrænser. Cyklistforbundet ønsker, at hensynet til cyklisters tryghed og sikkerhed vejes tungere og kalder hensynet til bilers trafikafvikling for forældet tankegods.

I høringssvaret til Vejdirektoratets udkast til ny bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser glæder Cyklistforbundet sig over, at der gøres op med de tidligere snævre kriterier for at sætte bilers fart til 40 km/t i fx tæt bebyggede byområder. Fremover bliver det lettere for kommuner at gøre.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:

– Det er et klart fremskridt, at kommuner får bedre muligheder for at sætte farten ned i tæt bebyggede områder. Det er forældet tankegods, at biler af hensyn til generel trafikafvikling skal kunne køre 50 km/t i byer.

Utrygt at være cyklist

Cyklistforbundet har i flere år krævet lavere hastigheder i udvalgte områder i byer med mange bløde trafikanter og ser bredere fartnedsættelser som en vigtig forudsætning for at bremse de sidste adskillige års udvikling, hvor der bliver cyklet stadigt mindre i Danmark.

I høringssvaret konstaterer Cyklistforbundet da også, at mens der cykles stadig mindre i Danmark, er antallet af tilskadekomne steget. 2/3 af ulykker med personskade sker i byzoner.

– Vi håber, at kommunerne til fulde vil udnytte de nye muligheder for at sætte hastigheden i byerne ned. Der er ingen, der er døde af at bevæge sig langsommere i bil i byområder. Tværtom er der mennesker, der er døde af biler, der kørte 50 km/t, siger Klaus Bondam.

Sæt ned til 30 km/t

Men Cyklistforbundet kritiserer også udkastet for ikke i tilstrækkelig grad at tage hensyn til cyklisters sikkerhed og oplevede tryghed.

Derfor foreslår Cyklistforbundet desuden, at hastighedsgrænsen skal kunne sættes ned til 30 km/t over hele byområder, herunder områder med gennemkørende trafik.

– Det er en meget tryggere hastighed for især børn og ældre, og det vil have en mærkbar effekt på både antal uheld pga. mindre reaktions- og bremselængde samt alvorligheden af uheld for bløde trafikanter, siger Klaus Bondam.

Exit mobile version