Site icon 24NYT

Ny grøn registreringsafgift og miljøzoner i de større byer

Battery electric vehicle.

De Danske Bilimportører fremlægger i dag 9 forslag til hvordan man kan fremme den grønne omstilling blandt personbiler i Danmark.

Den danske transportsektor står for næsten 20 pct. af CO2-udledningen i Danmark og er derfor en vigtig brik i Danmarks reduktionsmål.  Kataloget med de 9 konkrete initiativer indeholder blandt andet forslag til, hvordan man kan indføre en ny grøn og tidssvarende registreringsafgift, som erstatning for det nuværende afgiftssystem fra 1925.
I dag beskattes biler ud fra deres købspris, hvilket betyder, at biler med den nyeste teknologi er dyrere end biler, der forurener mere og er mindre sikre. Et nyt afgiftssystem, der er baseret på bilens tekniske egenskaber, vil gøre det mere attraktivt at køre i biler med en lavere CO2-udledning:
”Det er en gevinst for samfundet hver gang en ældre bil udskiftes med en ny bil, fordi nyere biler som udgangspunkt forurener mindre og er mere sikre end ældre biler. Derfor er den grundlæggende tanke bag de ni forslag at gøre nyere biler og nul- og lavemissionsbiler mere attraktive for danskerne,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
“Den største udfordring for den grønne omstilling af bilparken handler om registreringsafgiften, der i højere grad bør understøtte udvikling af miljøvenlige biler end det er tilfældet i dag,” slutter han.
De 9 initiativer fra De Danske Bilimportører kommer i forbindelse med Eldrup-kommissionens og Folketingets arbejde med at sikre den grønne omstilling af transportområdet. Eldrup-kommissionen fremlægger snart sine forslag til regeringen, hvorefter vi må forvente, at Folketinget forhandler konkrete forslag.
Exit mobile version