Tænk, hvis du kunne rejse tilbage i tiden og fortælle dit tidligere jeg, at alt nok skal blive godt. Sådan lyder det i den nye kampagne for Julemærkehjemmene.
Her møder vi skoledrengen William, som bliver mobbet og må flygte hjem fra skole. Men der er håb at finde. For mens han sidder alene på sit værelse, får han besøg af sit fremtidige jeg. Denne William har været på Julemærkehjem. Her har han fået venner og troen på, at han er noget værd. Og han kan fortælle den triste William, at det alt sammen bliver godt.
Børnene får selvværdet tilbage
Kampagnen sætter fokus på det vedholdende arbejde Julemærkehjemmene laver for at hjælpe børn som William. Hvert år får ca. 1.000 børn i alderen 7-14 år ophold på et af de fem Julemærkehjem. Det er børn, som bliver mobbet, er ensomme eller føler sig udenfor. Gennem leg, læring og aktiviteter sammen med andre børn får de hjælp til at finde deres styrker og opbygge deres selvværd, så de igen kan indgå i fællesskaber.
”I kampagnen vil vi gerne fortælle om, hvilke udfordringer børn i dag kan have, men også at der er håb forude. På Julemærkehjemmene arbejder vi med at give børnene troen på dem selv og lære dem, at de er gode nok, som de er. Dermed kan de vende stærkere og gladere tilbage til deres familie, ligesom de genfinder lysten til at gå i skole og være med i fritidsaktiviteter”, fortæller direktør i Julemærkefonden, Søren Ravn Jensen.
Ingen børn skal stå uden for fællesskabet
Ifølge en analyse af danskernes holdning til hjælpearbejde rettet mod udsatte personer i Danmark svarer 51 %, at de ser arbejdet med børn, der mistrives, som et af de vigtigste. Det vidner om, at mange danske familier er bekymret for børn og deres trivsel. Analysen er lavet af Voxmeter for Julemærkehjemmene oktober 2020.
Julemærkehjemmene har fokus på at få børnene til at trives. Ud fra mantraet, at ingen børn skal stå uden for fællesskabet, bliver børnene en del af en gruppe fra den dag, de starter deres ophold. De får en tryg hverdag, som fremmer deres fysiske og mentale sundhed og som giver dem en oplevelse af at være noget værd.
Med kampagnen sætter Julemærkehjemmene samtidig mere fokus på den del af arbejdet med børn, som de måske er mindre kendte for.
”Mange forbinder måske kun vores hjælpearbejde med sund kost og vægtproblemer. Men i dag fylder problematikker som mobning, manglende selvværd og mistrivsel meget blandt de børn, som får et ophold. Vi har derfor både erfaringen og kompetencerne til at håndtere disse problemstillinger”, fortæller Søren Ravn Jensen.
Kampagnefilmen bliver vist på TV 2 i december og sociale medier i november og december. Den kan desuden ses på Julemærkehjemmenes hjemmeside
Fakta om børnenes udvikling på Julemærkehjem
2 ud af 3 børn, der kommer på Julemærkehjem, har oplevet at blive mobbet.
Et år efter opholdet er andelen af børn, der oplever mobning, faldet fra 69 % til 14 %
2 ud af 3 børn har ikke god tro på sig selv, når de starter på et Julemærkehjem.
Et år efter opholdet har 73 % af børnene fået god tro på sig selv.