Ny kampagne sætter fokus på tryg ældrepleje

Styrelsen for Patientsikkerhed lancerer i dag kampagnen ”Tryg ældrepleje”, der sætter fokus på, at ældre og deres pårørende skal være trygge ved den pleje, den ældre modtager. Samtidig lancerer styrelsen en ny digital løsning, der gør det nemmere og hurtigere at indgive en bekymring, hvis der er forhold ved ældreplejen, man ikke er tryg ved.

Kampagnen ”Tryg ældrepleje” er målrettet ældre, der modtager pleje på plejecentre eller i hjemmeplejen, deres pårørende eller medarbejderne. Kampagnen udspringer af den politiske aftale mellem Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativt og Liberal Alliance om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 (SSA21), hvor der blev afsat midler til en informationsindsats.

”Tusindvis af ældre får hver dag omsorg og pleje af de mange dygtige medarbejdere på plejehjem og i eget hjem. Men der er steder, hvor plejen ikke altid er, som den skal være. Det skal være trygt at blive ældre i Danmark, og man skal kunne regne med en ældrepleje af høj kvalitet. Derfor er det vigtigt, at man som ældre, pårørende eller medarbejder reagerer, hvis man oplever, at der er forhold, der ikke er i orden,” siger Astrid Krag, social- og ældreminister.

Ny digital løsning gør det nemmere og hurtigere

Styrelsen for Patientsikkerhed opfordrer til, at man i første omgang går i dialog med ledelsen eller kommunen, hvis man er bekymret for forholdene på plejecenteret eller i hjemmeplejen. Er der alligevel behov for at videregive en bekymring til styrelsen, er det nu blevet nemmere og hurtigere:

LÆS OGSÅ:  Fem nye reformforslag kan afværge et A- og B-hold i sundheds- og ældreplejen

”Vi har lavet en ny digital løsning til indberetning af bekymringer. Den skal gøre det nemmere og hurtigere for de ældre, deres pårørende og medarbejderne at indgive en bekymring til Styrelsen for Patientsikkerhed i de situationer, hvor det er nødvendigt. Styrelsen vurderer alle indberetninger og handler på dem, hvor der er grundlag for det,” siger Anette Lykke Petri, direktør for Styrelsen for Patientsikkerhed.

Ældre og pårørende har også fortsat mulighed for at indgive en bekymring per telefon eller mail.

Styrelsen undersøger alle bekymringshenvendelser og kan på baggrund af en konkret vurdering indlede en tilsynssag eller igangsætte en læringsindsats.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)