På trods af 25 års politisk fokus på pigers rettigheder, er verden stadig et voldeligt og diskriminerende sted for piger – vold mod piger og kvinder ikke bare almindeligt, men også accepteret.
Vold mod verdens piger er desværre hverdagskost. Hver tyvende pige mellem 15 og 19 år er blevet udsat for voldtægt. Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra UNICEF.
”Verden skal være et sikkert sted for piger og unge kvinder. De skal kunne bevæge sig frit, komme til og fra skole, få en uddannelse, og leve det liv de fortjener og har ret til – det kan man ikke, hvis man bliver udsat for vold og overgreb. I UNICEF arbejder vi både med at hjælpe de enkelte piger, der har været ofre for overgreb eller vold, og så arbejder vi med regeringer i hele verden, for at pigers rettigheder bliver respekteret. Det gælder bl.a. indenfor sundhed, sikkerhed og uddannelse,” siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark.
Rapporten viser også, at 12 millioner piger hvert år bliver giftet væk som barnebrude, fire millioner er i risiko for at blive omskåret, og hver fjerde pige mellem 15 og 19 går enten ikke i skole eller er i arbejde.
Rapporten kommer i anledning af 25-året for Beijing-deklarationen, der havde til formål at fremme piger og kvinders rettigheder. ”Verdens regeringer forpligtede sig til, at gøre mere for pigers rettigheder. Vi er kommet langt, men vi er ikke i mål. Rigtig mange piger går idag i skole, og det glæder vi os over, men desværre er der rigtig mange piger fra den fattigste del af verden, der aldrig har set ben på en skole – faktisk er det hver tredje pige fra verdens fattigste hjem,” siger Karen Hækkerup.
Det på trods af, at antallet af piger i skolealderen – der ikke går I skole – er faldet med 79 millioner på blot to årtier. “Vi er kommet langt, men desværre er der lang vej endnu. At hver tredje unge pige fra verdens fattigste hjem aldrig har været i skole – det er simpelthen ikke godt nok,” siger Karen Hækkerup.
Cirka 53 % af alle børn i lav og mellem-indkomst lande kan ikke læse en simpel historie, når de afslutter grundskolen. “Hvis vi skal give alle verdens børn de samme muligheder i livet, så skal vi lære dem at læse og skrive – det er en helt basal ting, som alle verdens børn har ret til,” siger Karen Hækkerup.
I 1950erne gik halvdelen af verdens børn i skolealderen ikke i grundskole. Idag er det tal nede på ni procent, og i 2020 sigter UNICEF efter, at give over 10 millioner flere børn adgang til uddannelse rundt om i verden.
For desværre er der fortsat mange børn, der ikke lærer basale ting som at skrive, regne og læse. “Det betyder på sigt, at de børn ikke vil kunne få en uddannelse, få et arbejde og får svært ved at deltage på lige fod med andre i et demokratisk samfund,” siger Karen Hækkerup.