Nyt partikelfilter giver mindre forurening fra ældre lastbiler

Teknologisk Institut og filterproducenten LiqTech International har i et projektsamarbejde udviklet et partikelfilter, som fjerner 99,9 % af partiklerne. Dermed er det muligt for ældre lastbiler at overholde de nyeste krav.

Krav til ren luft stiger i danske og udenlandske byer. Især tunge køretøjer og arbejdsmaskiner støder på miljøzoner, hvor kravene hele tiden flytter sig. For ældre køretøjer, som skal køre i miljøzoner, kan det være nødvendigt at eftermontere et partikelfilter.

Danske LiqTech International har derfor i samarbejde med Teknologisk Institut og Purefi A/S udviklet et partikelfilter og emissionssystem, som fungerer på EURO V lastbiler fra 2009 til 2014. Filteret er eftermonteret, testet og fuldt integreret på denne type lastbil. Projektet er støttet af Miljøstyrelsens MUDP-program.

Teknologien virker
– Vores emissionsmålinger viser, at teknologien virker. Filteret tilbageholder over 99,9 procent af de skadelige dieselpartikler. På den måde lever EURO V lastbilen op til nyeste og strenge EURO VI krav, siger projektleder Morten Køcks, Teknologisk Institut.

Han forklarer videre, at EURO V lastbiler som udgangspunkt ikke har et partikelfilter. Udfordringen er, at EURO V motoren er optimeret til at udlede meget lidt partikelmasse, men til gengæld udleder den antalsmæssigt mange af de helt små partikler. Den nye EURO VI standard kræver, at netop antallet af partikler reduceres.

Udviklingen af det nye partikelfilter har været et samarbejde mellem LiqTech International, som har produceret filterkernen, Purefi A/S, som har integreret emissionssystemet med en SCR-katalysator og projektleder Teknologisk Institut, som har testet partikelfilteret på deres rullefelt og med emissionsmåleudstyr.

LÆS OGSÅ:  Ny aftale sikrer oprensning af større område og øgede dybder i Hanstholm Havn

Et partikelfilter med optimal tæthed
Ifølge den faglige konsulent på projektet, Troels Dyhr Pedersen fra Teknologisk Institut har balancen været at udvikle et filter, som er tæt nok, men som ikke kvæler motoren.

– Partikelfilteret er designet, så det lever op til EURO VI standarden. Opgaven har været at finde den optimale tæthed, som effektivt opsamler de mindste partikler, forklarer seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut.

Desuden er partikelfilteret belagt med en filtercoating, som sikrer, at partiklerne afbrændes, når blot udstødningstemperaturen er tilstrækkelig høj.

Udover partikler, så sikrer SCR-katalysatoren, at NOfjernes på niveau med en EURO VI motor, hvor grænseværdien er fem gange lavere end for en EURO V motor.

Partikelfilteret er afprøvet i praksis
Systemet er også afprøvet i praksis. Her har en EURO V renovationsbil kørt almindelig drift i et år med eftermonteret partikelfilter.

– Vores tests på rullefelt verificerer, at partikelfilteret og hele emissionssystemet stadig leverer fuld effektivitet efter det har været i brug i et år, konkluderer seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut.

Bevis er alfa og omega
LiqTech International oplever en stigende efterspørgsel på partikelfiltre til at eftermontere, og det behov løses af det udviklede filter, som kan tilpasses til alle typer af dieselmotorer.

– Det er alfa og omega for mig, at jeg kan bevise, at teknologien fungerer i praksis. London indfører bl.a. allerede nu EURO VI miljøzoner og Danmark følger efter i de fire største byer i 2022, så vi er glade for at stå med et færdigt og gennemtestet produkt netop nu, siger Sales Manager Brian Ambo Petersen, LiqTech International A/S.

LÆS OGSÅ:  Nu bliver dine Carlsberg-øl snart limet sammen

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)