Express 1 har fået nyt udstyr. Det er såkaldte Interceptorer, som helt enkelt sørger for, at færgen sejler mere ligeud. Et teknisk Kinderæg som betyder, at færgen sejler endnu mere roligt, kan sejle hurtigere eller spare olie og CO2 til gavn for klimaet.
Express 1 drives som andre hurtigfærger af waterjets. I princippet store vandpumper, som skyder færgen fremad. De er med andre ord gode til med stor kraft at få en hurtigfærge op i fart. Men de kraftige waterjets er knap så velegnede til helt snævre manøvrer. Så da Express 1 kom til Bornholm, hvor der er begrænset plads mellem molerne ved indsejling, gik arbejdet i gang med at gøre Express 1 endnu bedre.
Løsningen blev fundet hos svenske Humphree i Gøteborg. Her var et system, som på under ét sekund kunne skyde plader ud ved siden af waterjets’ ene. Det ville give mere stabil sejlads i den trange passage. Udstyret blev endeligt færdigmonteret under seneste dok i februar – og effekten var der med det samme.
Men det nye system skulle vise sig at have yderligere fordele. Når færgen holdes fuldstændigt stabilt på vandet, stiger komforten for passagererne ombord. Samtidig får færgen et kraftoverskud, som enten kan lægge 0,8 knob på farten – eller spare på olieforbruget og dermed klimaet for CO2, når alle kræfter i færgens motorer udnyttes optimalt.
”Det er vigtigt, at vi hele tiden udvikler på færgerne, og her er det vaskeægte, teknisk innovation at tage et system lavet til konventionelle færger og tilpasse det til hurtigfærgerne”, fortæller Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.