Det kolde vejr og den, til tider, løse tilgang til restriktioner gjorde, at vores land igen måtte lukke ned. Det ændrede uomtvisteligt vores jul – for alle mennesker.
Men hvad skete der med julesalget, når shopping centrene lukkede så tæt på nogle af de travleste dage, centrene oplever. Da, rykkede handlen atter ind på nettet, som den har gjort så mange gange under krisen.
Ikke kun sure nedture
Når handlen flyttes fra gaden, kommer den ind i lejligheden eller huset. Det bliver ikke i butikkerne, vi køber sko, bluser eller bøger, det bliver på nettet.
Onlinehandlen har oplevet en eksplosion af deres salg i 2020, både før og under julen. Den har vist sig at være det lille lys, som mange forretninger og større virksomheder har kunnet holde krisen ud med.
Det er selvfølgelig ikke noget nyt, at onlinehandlen vinder indpas på os. Men når muligheden for at købe varer andre steder helt udslettes, er det klart, at internethandlen får en boom, som ikke er set før.
At købe produkter online har været den mest sikre måde at handle. Det har muliggjort, at vi kan shoppe de julegaver, som skal købes.
Det har desuden gjort livet nemmere for de mennesker, der har måttet sidde i isolation uden mulighed for at handle.
2020 blev det år, hvor vi alle sammen kunne overvære, hvilken styrke der ligger i onlinehandel. Som ellers tidligere har fået kritik for at besværliggøre butikkernes salgskraft.
Når valget står mellem at købe en æggekoger og risikere smitte eller at købe dem uden risiko, så er valget pludselig meget simpelt for rigtig mange mennesker.
Tid til store håndværksprojekter
Hvad har vi så købt online, ud over tasker, tøj og bøger?
Vi har i stigende grad købt værktøj. Med nedlukningen er der blevet tid til de store projekter i haven og på huset.
Så går det pludselig op for os, at vi mangler en rondelsliber. Det bliver måske også klart, at der er flere projekter, som skal fikses, end hvad man kan nå på en weekend eller på en uge i ferien.
I hvert fald kan det siges, at salget af værktøj og remedier til diverse projekter er steget gevaldigt, siden marts hvor vi lukkede ned første gang i Danmark.
Gør det selv-kultur i en nedlukket verden
Det er altså, hvad du får, når samfundet lukker ned. Vi får mere tid, mere onlinehandel og et pludselig behov for en rundsavsklinge.
Rigtig mange danskere fik mere tid og for nogle flere penge for hånden, når de ikke kunne bruge den på restauranter, spillesteder, sportsarrangementer osv.
Pengene blev i stedet brugt på projekter og ting til huset, til de mennesker, som ikke længere kunne gå ud.
Om denne gør det selv-kultur så bliver ved i 2021 må stå udvist hen. I hvert fald kan det siges, at onlinehandlen nyder stort indpas hos os alle sammen lige nu, og det ser ikke ud til at forandre sig lige foreløbigt.