Over 12.000 anmeldelser til politiets nye center for it-relateret økonomisk kriminalitet

Foto: Niclas Jessen

Den nye halvårsanalyse for politiets landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK) kortlægger bl.a., hvilke former for it-relateret kriminalitet, danskerne har anmeldt i centrets første halve leveår. Det er første gang, politiet kan præsentere et så detaljeret overblik over de mange sagskategorier, som udgør et kriminalitetsområde i vækst.

Politiet oprettede i december 2018 et landsdækkende center for indledende efterforskning og forebyggelse af sager vedr. it-relateret økonomisk kriminalitet.

Centret har i perioden december 2018-maj 2019 modtaget 12.162 anmeldelser.

“Vi taler om en form for kriminalitet, som mange danskere enten selv har været udsat for eller kender nogen, der har. Det er en kriminalitetsform, hvor der typisk er tale om, at én gerningsmand står bag mange forhold. Det er en del af forklaringen på de over 12.000 anmeldelser. For os understreger de mange anmeldelser, at det har været den rette prioritering at oprette et nationalt center”, siger Trine Møller, centerchef i LCIK.

LÆS OGSÅ:  Nyt center skal bekæmpe it-relateret økonomisk kriminalitet

 

Samhandel udgør en tredjedel af alle anmeldelser

Sagsområdet ”Samhandel” udgør over en tredjedel (4.209) af de 12.162 anmeldelser. Her er der tale om sager, hvor borgere bliver snydt af andre borgere, når de forsøger at handle sammen via salgsannoncer på nettet.

LCIK’s rolle er bl.a. at skabe et overblik over de mange sager, der enkeltvis fremstår små, men tilsammen kan være en del af noget større. En modus, som typisk gør sig gældende i sager om samhandel.

“Et godt eksempel er en sag fra Nordjyllands politi, hvor LCIK har bidraget til opklaring af i alt 197 forhold om bedrageri begået af den samme gerningsmand. Gerningsmanden oprettede en salgsannonce, som mange borgere reagerede på. Borgere overførte penge, men varen dukkede aldrig op. Gerningsmanden blev varetægtsfængslet og senere dømt for alle 197 tilfælde”, siger Trine Møller.

LÆS OGSÅ:  Nyt center skal bekæmpe it-relateret økonomisk kriminalitet

Centret understøtter på den måde landets 12 politikredse og tager sig bl.a. af de indledende efterforskningsskridt for at identificere mønstre og koble sager til hinanden på tværs af kredsgrænser.

 

Stærkt grundlag for forebyggelse

Det er første gang, politiet kortlægger it-relateret økonomisk kriminalitet så detaljeret. Og det har vist sig særligt nyttigt, når det kommer til forebyggelse:

“Vi har et rigtig godt overblik over, hvilke typer for it-relateret økonomisk kriminalitet, danskerne anmelder. Samtidig ved vi også, hvilke dele af befolkningen, der udsættes for særlige former for kriminalitet. For eksempel hvor anmelderen kommer fra, deres alder og så videre. Det betyder, at vi løbende kan lave meget præcise, målrettede forebyggelseskampagner”, siger Trine Møller og fortsætter:

“Det har vi blandt andet gjort i forbindelse med, at vi kunne se en tendens til, at især ældre borgere blev franarret personlige oplysninger over telefonen. Så snart vi blev opmærksomme på problemet, gik vi ud og advarede via en række platforme og samarbejdspartnere. Det samme har vi gjort med CEO-fraud og salg af falske festivalbilletter. Det er den type initiativer, der forhåbentlig er med til at knække kurven for it-relateret økonomisk kriminalitet”.

LÆS OGSÅ:  Nyt center skal bekæmpe it-relateret økonomisk kriminalitet

“Med den første større analyse har vi haft særligt fokus på at kortlægge, hvilke former for it-relateret økonomisk kriminalitet, danskerne anmelder. Med fremtidige analyser kan vi fx dykke ned i gerningsmandsprofiler, og på den måde få viden om, hvorvidt og hvordan gerningsmændene er anderledes på dette område end andre former for kriminalitet”, siger Trine Møller.

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN OG BLIV ABONNENT

Vælg beløb