Fra slutningen af februar til slutningen af maj i år har patruljebiler med de såkaldte ANPG-scannere registreret 6403 biler uden forsikring, viser aktindsigt, som Samlino.dk har fået udleveret
Siden 2016 har landets politikredse haft scannere til nummerpladegenkendelse installeret i udvalgte patruljevogne, og det har afsløret tusindvis i fusk med bilforsikringen.
Hver måned bliver omkring 2000 danske bilister registreret af politiets mobile nummerpladescannere i at køre rundt uden en ansvarsforsikring, selv om den er lovpligtig.
Det viser en aktindsigt hos Rigspolitiet, som sammenligningstjenesten Samlino.dk har fået udleveret.
Tallene dækker en periode over tre måneder fra slutningen af februar til slutningen af maj, hvor 6.403 bilister blev ‘pinget’ af politiets scannere, fordi de kørte uden ansvarsforsikring.
Tallene dækker udelukkende politiets mobile scannere, der i modsætning til de stationære APNG-scannere giver politiet mulighed for at inddrage nummerpladerne, så snart registreringen er sket.
Rigspolitiet har ikke kunne oplyse, hvor mange af registreringerne, der også førte til inddragelse af nummerpladerne.
– Tallene viser, at der er foruroligende mange, som på den ene eller anden måde ikke har styr på deres bilforsikringer. Det kan blive en rigtig dyr fornøjelse, hvis man bliver fanget af en af politiets scannere, så min opfordring er, at man naturligvis overholder loven og får styr på sin ansvarsforsikring, inden man sætter sig bag rattet, siger adm. direktør i Samlino.dk, Kristian Pitzner-Jørgensen.
Det er Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring, der skal betale for de skader og uheld, bilister uden ansvarsforsikring forårsager, og de vurderer, at det koster dem omkring 45 millioner kroner om året.
Og det er altså penge som bilister, der har den lovpligtige forsikring, betaler.
Derfor besluttede et flertal i Folketinget i maj måned, at der fra årsskiftet skal indføres et såkaldt dagsgebyr på 250 kroner til de bilister, der kører rundt uden en lovpligtig ansvarsforsikring.
Dagsgebyret kan pålægges fra det tidspunkt, hvor køretøjet anses for uforsikret. Det vil sige tidligst otte uger efter betalingsfristens udløb – og efter forsikringsselskabet har meddelt, at ansvarsforsikringen udløber, fordi den ikke betales.
I Norge blev et lignende gebyr indført 1. januar, og på få måneder halverede det antallet af biler uden ansvarsforsikring.