Site icon 24NYT

Praktiske skolefag skal være i fokus for de studerende

Tilbage i 2019 blev det obligatorisk for de nye 10. klasses studerende, at der skal flere praktiske fag på skoleskemaet. Det blev gjort i et håb om at få flere på erhvervsuddannelser efterfølgende, da ansøgningerne til netop disse uddannelser har været faldende i længere tid.

Flere praktiske fag på menuen

De fleste har yndlingsfag og så er der de timer, der bare ikke kan gå hurtigt nok. De klassiske fag som engelsk, dansk og matematik vil selvfølgelig stadig forblive på skemaet, da det er en essentiel grundlæggende forståelse, som de studerende må have. Men der bliver tilføjet yderligere og fokusset er skiftet til mere praktisk undervisning, hvor eleverne fysisk får lov til at deltage og prøve tingene i praktisk. Men det er ikke kun 10. klasserne, der skal have en mere praktisk tilgang til undervisningen. Helt fra 7. klasse bliver fag som håndværk og design, madkundskab, billedkunst og musik en del af skoleskemaet. Og fag som fysik kemi og biologi skal også være mere praktiske end før. Der skal altså tages fat i bægerglas til kemi timen, så eleverne selv kan undersøge, hvad der sker, når man tilføjer væsker til andet.

Aftalerne med kommunerne forpligter

De nye aftaler med kommunerne er netop lavet med henblik på at styrke praksissen i undervisningen og sørge for, at interessen for erhvervsuddannelser skulle stige. Det betyder derfor at eleverne i 7. og 8. klassen skal have minimum 3 timer med et praktisk eller musisk fag ugentligt. Før i tiden var det fag, der hørte de yngre klasser til – men hvorfor egentlig stoppe med det? Er det en interesse, der skal fortsætte, som eleverne bliver ældre, så bør det også fortsætte højere op i klassen, mener regeringen.

Mangler faglært arbejdskraft

For fakta er desværre, at der mangler faglært arbejdskraft – og det har der gjort længe. Så det nye initiativ skal øge de unges interesse og give dem lysten til at fortsætte på erhvervsuddannelser. Det er blandt andet uddannelser som tømrer, kontorassistenter, frisører og lignende, at færre og færre uddanner sig som. Der skal altså være mere fokus på det kreative i folkeskolerne, så eleverne har tid til at udfordre og udforske, hvilke muligheder der er. For det kan som ung være svært at forestille sig i et kreativt fag, hvis man førhen ikke har fået lov at udvikle sig på sådanne områder. Det forsøger folkeskolerne at lave om på.

Exit mobile version