Rekord i Køge: knap 1000 mennesker har ringet 1812 sidste år

Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 håndterede i 2019 knap 1000 sager om nødstedte dyr i Køge og omegn. De mange henvendelser vidner om, at vagtcentralen er afgørende for dyreværnsarbejdet i Køge Kommune.

I 2011 åbnede Dyrenes Beskyttelse op for vagtcentralen med nummeret 1812. Siden har telefonerne været glødende, og også i Køge Kommune benytter borgerne flittigt de fire cifre. I 2019 slog borgerne i Køge deres egen rekord med knap 1000 sager i Køge og omegn.

De mange sager viser, at 1812 er blevet et nummer, som borgere i Køge kender, og som Politiet og Naturstyrelsen hyppigt henviser til, når dyr lider skade i området, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse:

”De mange opkald viser, at der er et stort behov for at have et sted at henvende sig om dyr i nød i Køge, og at vagtcentralen påtager sig en vigtig samfundsopgave for mennesker og dyr. Tallet viser også, at flere og flere i Køge ringer 1812, hvis de ser et dyr i nød. Det er vi selvfølgelig glade for” siger Yvonne Johansen, dyreværnschef i Dyrenes Beskyttelse.

1812 hjælper både dyr og mennesker i kritiske situationer

I øjeblikket er det højsæson for hjortepåkørsler, hvilket betyder at der er tryk på telefonerne. Antallet af påkørsler er i voldsom stigning disse år, og i 2019 modtog Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 130 henvendelser om påkørte hjorte i Køge Kommune. Det er en stigning på over 50 % siden 2018.

LÆS OGSÅ:  Stor opbakning til forbud: 40.000 danskere vil have lukket markeder med vilde dyr

Ud over hjorte, er sager om småfugle det der fylder mest ved Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral i Køge og omegn. I 2019 var der 308 henvendelser som særligt duer, skader og krager der havde brug for hjælp. Også de svigtede katte kommer der mange henvendelser om. I 2019 fik 1812 232 opkald om katte og killinger i Køge kommune.

”Det betyder ikke nødvendigvis, at der er flere dyr i nød i Køge, men folk i Køge kommune bliver bedre og bedre til at kontakte os, og det er vi meget taknemmelige for,” siger Yvonne Johansen.

Alle borgere kan kontakte Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812, hvis de mangler hjælp til et dyr i nød, hvad enten det drejer sig om kæledyr, husdyr eller vilde dyr i naturen. Vagtcentralens sager spænder vidt. Driften af Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral er delvist finansieret med offentlige midler på finansloven.

Det ringer borgerne om i Køge Kommune:

I 2019 håndterede Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 936 sager i Køge Kommune. Det er en stigning på 25 % flere sager siden 2018.

De mange sager drejede sig især om tre situationer: Tilskadekomne fugle som duer, måger og solsorte (295 sager), katte i nød (175 sager) og sager om hjorte (160 sager, heraf 130 sager om påkørte hjorte).

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)