Konverteringsoptimering er blevet den hellige gral inden for e-commerce. Det er måske store ord at bruge, men det er et område, der har og kan få utrolig stor betydning for en webshop. Bare forestil dig, hvordan man tidligere har gjort i detailhandlen. Her har man i mange år arbejdet med, hvordan lys, lyd og lugt kan være med til at få de besøgende, der kommer ind i butikken, til at gå derfra med en eller flere varer.
På mange måder er det sammenligneligt med den online handel, vi ser i dag. For det er tydeligt, at mange er begyndt at handle online i langt højere grad, og derfor er konkurrencen om, at få de selv samme kunder ind på netop sin webshop, blevet meget stor. Det betyder naturligvis også, at det er dyrt, når man skal betale for at få den trafik ind på sin webshop, fordi der er så mange om budet.
Men hvad nu hvis du kunne få mere ud af den selv samme trafik? Så du ikke skulle betale flere kroner for at få flere besøgende på din webshop, men i stedet få de besøgende, der allerede er, til at gennemføre et køb. Det er netop det, konverteringsoptimering (også kaldet CRO) går ud på.
For at vende tilbage til eksemplet om at få en kunde til at købe i en fysisk butik, så handler det nemlig netop om, at man ved hjælp af konverteringsoptimering kan skabe større vækst, for færre marketingkroner, fordi man optimerer den oplevelse, en besøgende på en webshop får – det der i sidste ende skal munde ud i, at denne gennemfører et køb frem for at forlade webshoppen.
Hvordan arbejder man med konverteringsoptimering?
Hvor det i eksemplet med den fysiske butik kan virke nemt at forstå, kan det omvendt være sværere at forstå, hvordan man så gør på en webshop. For her har vi jo ikke lyd, lys og lugt at arbejde med, da det hele foregår bag en skærm.
Men vi har noget andet: data. Fordelen ved online, er at du stort set har data på hver eneste bevægelse og handling en besøgende laver, og det kan man bruge som grundlag for at tage nogle rigtig gode beslutninger.
For blander du erfaring og data, har du mulighed for at opstille nogle hypoteser (baseret på erfaring) og bruge dataen fra de besøgende, til at be- eller afkræfte hypotesen. I de tilfælde, hvor hypotesen viser sig at være rigtig, kan man forvente nogle vilde resultater, og i nogle tilfælde få en langt større procentdel til at eksempelvis gennemføre et køb på din webshop.
På den måde kan du som webshopejer få langt mere ud af den trafik, du allerede har og betaler for, ved netop at arbejde med konverteringsoptimering af din webshop. Det kan lyde lidt mere simpelt end det reelt set er i praksis, men i mange tilfælde kan selv en lille ændring få stor positiv betydning.
Af netop den grund kan det sagtens betale sig for rigtig mange webshops at arbejde aktivt og løbende med konverteringsoptimering.