I USA har adskillige multinationale virksomheder de senere år kastet sig ud i ambitiøse og storstilede PR-fremstød, der med social aktivisme, navneændringer og progressive budskaber skal tjene til at fremhæve virksomhedernes politiske profil. Fænomenet hedder ”woke kapitalisme”, skriver Berlingske.
Virksomheder har altid været opmærksomme på at fremstille sig i et samfundsnyttigt lys, der afspejler kundernes værdigrundlag. Det er også tilfældet med ”woke kapitalismen”, som udnytter politisk korrekthed for at sælge sine produkter og serviceydelser.
Woke virksomheder spiller på en bevidsthed om sociale uretfærdigheder og strukturel diskrimination mod minoriteter for at vride penge af de politisk korrekte forbrugere. De opfanger og videresælger modkulturelle strømninger som autentiske og ”cool” produkter til de politisk korrekte masser.
Når woke virksomheder over hele verden smykker sig med politisk korrekte fjer, er der ikke tale om et ægte værdimæssigt engagement, men udelukkende en smart marketingkampagne.
Selv om ”woke kapitalismen” fortrinsvis er et angelsaksisk fænomen, har den også fundet vej til dansk erhvervsliv. Tænk blot på den stormfulde debat om danske værdier affødt af SAS-reklamen i starten af 2020. Det var også et udtryk på skamløs opportunisme og slesk eftergivenhed, da Hansen Is tidligere på måneden droppede navnet på den populære Eskimo-is for ikke at krænke inuitter og grønlændere. Sådan tjener man penge på de politisk korrekte.