Det der skulle have været en oplevelsesrig tur med eksotisk mad, sightseeing og shopping, ender for mange danskere i en ærgerlig situation – med tyveri. Gouda Rejseforsikring oplever hvert år i gennemsnit, at ca. 400 kunder bliver udsat for tyveri på deres rejse.
”Vi ser desværre en del kunder blive udsat for tyveri i efterårsferien, hvor mange danskere rejser til storbyer, hvor fx lommetyvene er tilstede. Det er mest ting som tasker, mobiltelefoner, tablets og kameraer, det går udover, men nogle gange ser vi også hele kufferter blive stjålet,” siger Dan Kjølhede Laursen, direktør i Gouda Rejseforsikring.
Hvis skaden er sket
Hvis uheldet er ude, skal man med det samme sørge for at få fat på en politianmeldelse fra den nærmeste politistation. Anmeldelsen er et bevis på, at man har været udsat for et tyveri, og det er afgørende for forsikringen, at man får den.
”Det er vigtigt, man får en kvittering på sin anmeldelse fra det lokale politi, så vi kan se, at man har reageret på tyveriet. Selvom man først skal anmelde skaden, når man er kommet hjem fra ferien, anbefaler vi alligevel, at man har telefonnumre til både sin bank og sit forsikringsselskab kodet ind i sin telefon, så man hurtigt kan komme i kontakt med begge, hvis man får brug for hjælp på turen,” siger Dan Kjølhede Laursen.
Sådan undgår man tyveri
Risikoen for at blive udsat for tyveri på rejsen er heldigvis nedadgående i de fleste lande og byer, men man kan følge en række råd, for at mindske risikoen for tyveri endnu mere:
- Hav ikke for mange kontanter og værdifulde genstande på dig.
- Undgå at vise, at du er turist.
- Kontanter, mobil, kamera mm. lægges enten i en bæltetaske eller et rum i din taske, der er svært at få adgang til.
- Vær opmærksom på dine omgivelser, når du færdes steder med mange mennesker.
- Pas på fup- og tricktyverier på gaden.