Den 11. maj åbner Danske Shoppingcentres 17 shoppingcentre igen. Og selvom det er en utrolig glædelig begivenhed, bliver genåbningen ikke fejret med festfyrværkeri og først-til-mølle tilbud.
Der bliver tale om en kontrolleret åbning, hvor der skabes afstand mellem kunderne og sikres, at alle sundhedsstyrelsens retningslinjer overholdes.
”Vi har brugt ventetiden på at klargøre centrene til den nye virkelighed, vi alle møder. Det er vigtigt for os, at alle får mulighed for at besøge centrene på en sikker og forsvarlig måde, og vi vil gøre vores yderste for at sikre trygge rammer for alle”, fortæller Eva Handest, kommerciel direktør i Danske Shoppingcentre P/S.
Genåbningen vil følge en detaljeret plan, der er tilpasset de nye sundhedsregler, og der er samtidig foretaget en række tiltag i centrene, så det sker sikkert og trygt for alle, kunder som butikspersonale.
Trygge rammer
I shoppingcentrene er der stor fokus på at holde afstand mellem kunderne. Ved trafikale knudepunkter implementeres afstandsmarkeringer, bl.a. ved ind- og udgange, ved smalle passager og ved trapper eller rulletrapper. Og som det kendes fra trafikken, vil kundestrømmen reguleres med retningspile og stiplede midterlinjer.
I alle 17 centre følges Sundhedsstyrelsens guidelines. For at sikre at kravene efterleves, er der etableret live overvågning af antallet af kunder.
”Ved at overvåge antallet af kunder via vores kundetællersystem har vi en sikkerhed for, at der på intet tidspunkt vil befinde sig flere besøgende i centrene, end at vi kan overholde retningslinjerne”, siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS, som administrerer Danske Shoppingcentres 17 centre.
Ved alle indgange til både shoppingcenter og butikker placeres skilte, der indikerer, hvor mange personer der må være i centret eller butikken ad gangen. Centervagterne instrueres desuden i at opløse evt. større grupper.
Ekstra rengøring
Et andet stort fokusområde er rengøring, og også her er der taget yderligere tiltag for at sikre kundernes tur gennem centret. Der er placeret hånddesinfektionsdispensere ved ind- og udgange, ved kundetoiletter og andre centrale steder i centret.
For at sikre så få berøringsflader som muligt, er hovedparten af blandingsbatterierne på kundetoiletter udskiftet til berøringsfri armaturer. På områder, hvor man ikke kan undgå berøring, er der særligt fokus på vask og desinficering.
For mere information:
Eva Handest, kommerciel direktør i Danske Shoppingcentre, mobil 20 34 09 82
Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør, DEAS, mobil 27 75 56 05
Kort om Danske Shoppingcentre
Danske Shoppingcentre P/S er et partnerselskab mellem ATP Ejendomme A/S og Danica Pension. Selskabet er markedsførende som investor i Danmark inden for butikscentre med 17 centre i hele landet. Porteføljen har et samlet areal på ca. 435.000 kvm. og har omkring 1.130 lejemål. Årligt besøges centrene af ca. 70 millioner kunder.
Kort om DEAS
DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Udlejning og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer og udvikler bl.a. 18 shoppingcentre, primært ejet af Danske Shoppingcentre P/S. Vi tilbyder også administration af bolig- og erhvervsejendomme samt ejer- og andelsboligforeninger. Hertil kommer bygherrerådgivning, byggesagsadministration, energistyring, drift og vedligehold, udlejning af bolig- og erhvervslejemål samt salg og vurdering af erhvervsejendomme og boliger. DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål i Danmark. DEAS A/S er et 100%-ejet datterselskab af DEAS Holding A/S.