To unge arkitekter blev iværksættere lige inden COVID-19 – fulde af selvtillid og uden praktisk erfaring med at drive virksomhed. ”Var vi begyndt med en enkel forretningsplan, havde vi nok vækstet hurtigere,” siger duoen. IværksætterDanmark hjalp med forretningsforståelse, strategi, prissætning og netværk.
“Hvis du vil være iværksætter, så skynd dig at komme i gang, så du kan lave nogle fejl og lære noget af dem.”
Sådan lyder opfordringen fra to unge arkitekter, der i over to år har drevet arkitektfirmaet Hald & Ravnborg på Frederiksberg.
Undervejs har de begået fejl, de har lært af dem, og de har fået en masse erfaringer med at være iværksættere. En af fejlene var at åbne arkitektforretning på Frederiksberg i 2019, lige op til COVID-19, uden en forretningsplan, uden at teste markedet og med få kundeaftaler i bogen.
Men Simon og Peter var drevet af arkitektoniske visioner og ønsket om at skabe deres eget.
“Vi skulle bare i gang, for vi havde passionen for at skabe vores egne projekter. Vi ønskede at tænke holistisk, og det var vigtigt for os at komme i gang, mens vi havde momentum,” forklarer Simon Hald og Peter Ravnborg.
Virksomheden overlevede COVID-19, og der begyndte at komme kunder i butikken på Schlegels Allé. Efterhånden opstod behovet for at konsolidere og udvikle forretningen. Derfor gik Hald & Ravnborg med i forløbet ”Den kreative iværksætter” hos IværksætterDanmark, erhvervshusenes store iværksætterprojekt, som senest er støttet med REACT-EU-midler.
“Forløbet var meget vigtigt for os, for vi havde ikke pengene til selv at betale os fra det. Vi fik en bedre forretningsforståelse, vi lærte om strategi og prissætning, og vi fandt et netværk,” uddyber Simon Hald.
Peter Ravnborg tilføjer:
“Vi fandt ud af, hvordan vi kan tænke vores forretning, så vi både kan være visionære og konkurrencedygtige”.
I dag har Hald & Ravnborg omsætning nok til at beskæftige en ansat ud over de to partnere. Det er med andre ord gået godt for virksomheden, men alligevel ville Simon og Peter begynde anderledes, hvis de skulle stifte forretning i dag, siger de:
“Hvis vi vidste det, som vi ved i dag, havde vi tænkt lidt mere forretning inden starten og var begyndt med en enkel forretningsplan. Vi havde fundet et netværk fra starten, som man kunne sparre med – og vi havde helt sikkert ledt efter et forretningsudviklingsprojekt som IværksætterDanmark.”
FAKTA Om IværksætterDanmark
IværksætterDanmark er erhvervshusenes initiativ til en samlende national indsats for alle iværksættere. Projektets overordnede mål er at understøtte et bredt kompetenceløft blandt iværksættere for at øge antallet af nye iværksættere og øge deres overlevelsesrate.
Det sker i tre typer af forløb:
- Forløb, der skal styrke iværksætteres faglige kompetencer på de vigtigste generelle områder
- Branche- og temaorienterede forløb tilpasset lokale forhold
- Next Step-forløb målrettet eksekveringsdygtige iværksættere
EU’s Socialfond og de decentrale erhvervsfremmemidler har støttet IvDK med 20,8 mio. kr., og REACT-EU har støttet med 60 mio. kr. Projektet startede i august 2019, og med støtten fra REACT-EU kan projektet nu fortsætte indtil juni 2023.