Simpelt og effektivt – med gratis reklame fra Berlingske

I en informationsfolder har Nordsjællands Hospital skrevet til kommende forældre, at de kan vælge ikke at blive behandlet af personale med en bestemt etnicitet, køn eller religion. Professor i socialret er ”simpelthen i chok” og kalder det for diskrimination. Hospitalet har fjernet teksten, skriver Berlingske.

24NYT: Sagens forløb er en fin opskrift, der kan benyttes af virksomheder, som ønsker at gøre opmærksom på, at kunderne kan vælge ikke at blive behandlet af en ansat på grund af vedkommendes etnicitet eller religion. F.eks. en muslim.

Trin 1: Virksomheden beskriver tilbuddet i en informationsfolder eller lægger det på sin hjemmeside og giver medierne (f.eks. Berlingske) besked.

Trin 2: En indvandrervenlig journalist sætter sig straks til tasterne og lufter sin forargelse i en artikel, gerne garneret med en udtalelse fra en prominent venligboer (som f.eks. Kirsten Ketscher, professor i socialret ved Københavns Universiteter), der fortæller, hvor rystet vedkommende er, og at der er tale om diskrimination.

Trin 3: Virksomheden fjerner straks tilbuddet fra hjemmesiden og oplyser, at teksten er fjernet, da den har kunnet misforstås.

Trin 4: Selv om teksten er fjernet, har alle potentielle kunder fået at vide – takket være ubetalelig gratis reklame fra Berlingske og andre medie – hvor man kan henvende sig, hvis man ikke ønsker at blive behandlet af en muslim.

Simpelt og effektivt.