Site icon 24NYT

SKANDALE! Ny lov mod børneægteskaber erklæres for forfatningsstridig

Forbundsdomstolen (Bundesgerichtshof), der er Tysklands højeste ret, har afgjort, at en ny lov imod børneægteskaber kan være forfatningsstridig fordi alle ægteskaber, herunder sharia-baserede børneægteskaber, er beskyttet af Tysklands grundlov. Foto: forbundsdomstolens bygning i Karlsruhe, Tyskland. (Billedkilde: Andreas Praefcke/Wikimedia Commons)

Forbundsdomstolen (Bundesgerichtshof, BGH), der er Tysklands højeste ret inden for civil- og strafferetlig jurisdiktion, har afgjort, at en ny lov mod børneægteskaber kan være forfatningsstridig fordi alle ægteskaber, herunder sharia-baserede børneægteskaber, er beskyttet af Tysklands grundlov (Grundgesetz).

Af Soeren Kern–  Oprindeligt udgivet af Gatestone Institute

Afgørelsen åbner døren for lovliggørelse af sharia-baserede børneægteskaber i Tyskland, og den er en af et voksende antal tilfælde, hvor tyske domstole bevidst eller ubevidst fremmer etableringen af et parallelt islamisk retssystem i landet.

Sagen omhandler et syrisk par – en 14-årig syrisk pige gift med sin 21-årige fætter – der kom til Tyskland, da migrantkrisen toppede i august 2015. Ungdomsforsorgen (Jugendamt) nægtede at anerkende deres ægteskab og adskilte pigen fra hendes mand. Da manden lagde sag an, dømte en familieret i Aschaffenburg til fordel for ungdomsforsorgen, der hævdede at være pigens værge.

En appelret i Bamberg omstødte i maj 2016 beslutningen. Retten afgjorde, at ægteskabet var gyldigt fordi det var indgået i Syrien, hvor børneægteskaber ifølge sharialov er tilladt. Afgørelsen legaliserer i praksis børneægteskaber i Tyskland.

Afgørelsen er blevet beskrevet som et “lynkursus i syrisk islamisk ægteskabslovgivning”, og den udløste en storm af kritik. Nogle beskyldte retten i Bamberg for at lade sharialov overtrumfe tysk lov ved at legalisere en praksis, der er forbudt i Tyskland.

“Religiøse og kulturelle begrundelser dækker over den enkle kendsgerning, at ældre, perverse mænd misbruger unge piger”, udtalte Tysklands politiforbunds leder Rainer Wendt.

Monika Michell fra kvinderettighedsgruppen Terre des Femmes, der kæmper mod børneægteskaber, tilføjede: “En mand kan ikke være værge for en barnebrud, hvis han har et seksuelt forhold til hende – det er en åbenlys interessekonflikt.”

Hessens justitsminister Eva Kühne-Hörmann stillede følgende spørgsmål: “Hvis mindreårige personer – med rette – ikke må købe øl, hvorfor skulle lovgiverne så give børn lov til at træffe så afgørende beslutninger vedrørende ægteskab?”

Andre sagde, at afgørelse ville åbne sluserne for kulturkonflikt i Tyskland, da muslimer ville betragte det som en præcedens og derfor skubbe på for at få andre islamiske praksisser lovliggjort i landet, herunder polygami.

Tysklands indenrigsminister afslørede i september 2016 i et svar på en forespørgsel i henhold til loven om informationsfrihed, at man per 31. juli 2016 havde kendskab til 1.475 gifte børn – herunder 361 børn under 14 år – der opholdt sig i Tyskland.

Det tyske parlament havde den 1. juni 2017, i et forsøg på at beskytte piger, der var gift i udlandet, vedtaget lovgivning mod børneægteskaber. Den såkaldte Lov til Bekæmpelse af Børneægteskab (Gesetz zur Bekämpfung von Kinderehen) satte minimumsalderen for indgåelse af ægteskab i Tyskland til 18 år og opløste alle eksisterende ægteskaber, herunder ægteskaber indgået i udlandet, hvor en part var yngre end 16 år ved brylluppets afholdelse.

Tysklands forbundsdomstol erklærede i sin afgørelse, der blev offentliggjort den 14. december 2018, at den nye lov er forfatningsstridig, fordi den strider mod artiklerne 1 (menneskelig værdighed), 2 (fri personlighedsudvikling), 3 (lige beskyttelse) og 6 (beskyttelse af ægteskab og familie) i grundloven, der er Tysklands forfatning.

Domstolen afgjorde desuden, at den nye lov ikke kan anvendes med tilbagevirkende kraft, og den kan derfor ikke anvendes over for det syriske par, der blev gift i februar 2015.

Endelig pålagde forbundsdomstolen Tysklands forfatningsdomstol (Bundesverfassungsgericht) at undersøge lovligheden af Tysklands generelle forbud mod børneægteskaber og afgøre, hvorvidt tyske myndigheder fremover skal vurdere gyldigheden af børneægteskaber fra sag til sag.

Afgørelse ser bort fra artikel 6 i Tysklands lov om ikrafttrædelse af civilretten (Einführungsgesetz zum Bürgerlichen Gesetzbuche, EGBGB), der fastslår:

“Et andet lands lovhjemmel kan ikke anvendes, hvor dets anvendelse får en virkning, der åbenlyst ikke er i overensstemmelse med de essentielle principper i tysk lov. Den kan navnligt ikke anvendes ved uoverensstemmelse med grundlæggende rettigheder.”

Retten har ved at skærme det syriske par fra tysk lov ikke alene legitimeret brugen af sharialov til at bestemme udfaldet af en tysk retssag, men den har også skabt en præcedens, der med stor sandsynlighed vil blive brugt fremover af forsvarere af børneægteskaber og andre udenlandske love.

Ved at insistere på, at børneægteskabers gyldighed undersøges fra sag til sag har retten desuden åbnet op for såkaldte kulturelle undtagelser, nemlig dem, der er nedfældet i sharialovgivningen, der ikke har nogen aldersgrænse for ægteskab.

Winfried Bausback, en bayersk lovgiver, der var med til at udarbejde lovforslaget mod børneægteskaber, var oprørt over rettens beslutning:

“På grund af vores forfatning og for barnets skyld burde der i nærværende sag kun være eet svar: Dette ægteskab skal opløses og erklæres for ugyldigt lige fra begyndelsen.

Tyskland kan ikke både være imod børneægteskaber internationalt og samtidigt være for sådanne ægteskaber i deres eget land. Man kan ikke gå på kompromis med barnets interesser i denne sag. (…) Det handler om den forfatningsmæssigt fastlagte beskyttelse af børn og mindreårige!”

Kommentator Andreas von Delhaes-Guenther skrev:

“I sidste ende er det et spørgsmål om principper; om i hvor høj grad Tyskland vil acceptere udenlandsk lovgivning, der i forhold til vigtige emner er i fuldstændig modsætning til vores love. Det tog århundreder at fjerne middelalderen fra vores lovgivning; Vi skal ikke bringe den tilbage nu på grund af påstået telerance eller ‘betragtninger i enkelttilfælde’. Vi skal i stedet sige, at i Tyskland gælder tysk lov for alle, især inden for vigtige lovområder omhandlende liv, helbred – eller bare barnets tarv, med en uforanderlig aldersgrænse for ægteskaber.

“Vi burde tænke over endnu en ting: domme afsiges “i folkets navn”. Folket har gennem sine repræsentanter i forbundsdagen tydeligt givet udtryk for, at det ikke længere vil anerkende børneægteskaber.”

Tyske domstole og sharialov

Tyske domstole bøjer sig i stigende grad for islamisk lovgivning fordi enten sagsøgerne eller de tiltalte er muslimer. Kritikere siger at sagerne – især dem, hvor tysk lovgivning er blevet trængt i baggrunden af sharialovgivning – afspejler en farlig indtrængning af islamisk lov i det tyske retssystem.

En domstol i Wuppertal afgjorde for eksempel i november 2016, at syv islamister, der dannede en vagtpatrulje for at indføre sharialov i byens gader, ikke brød tysk lov og ganske enkelt udøvede deres ret til ytringsfrihed.

Det selverklærede “sharia-politi” havde ført til et ramaskrig i offentligheden i september 2014, da de uddelte gule foldere, der fastslog, at Elberfeld-området i Wuppertal var en “sharia-kontrolleret zone”. Mændene opfordrede både muslimske og ikke-muslimske forbipasserede til at komme i moskeerne og at holde sig fra alkohol, cigaretter, stoffer, hasardspil, musik, porno og prostitution.

Wuppertals offentlige anklager Wolf-Tilman Baumert anførte, at mændene ved at bære orange veste med teksten “SHARIA POLITI” havde brudt en lov, der forbyder brugen af uniformer ved offentlige demonstrationer. Loven forbyder især uniformer, der giver udtryk for politiske holdninger, og den blev oprindeligt udfærdiget for at forhindre nynazistiske grupperingers offentlige parader. Vestene var ifølge Baumert ulovlige, fordi de havde en “velovervejet, intimiderende og militant” effekt.

Byretten i Wuppertal har dog afgjort, at vestene teknisk set ikke var uniformer, og at de under alle omstændigheder ikke udgjorde en fare. Retten mente, at vidner og forbipasserende ikke kunne have følt sig intimideret af mændene, og at en retsforfølgelse af dem ville krænke deres ytringsfrihed. Den “politisk korrekte” beslutning, som det lykkedes at få appelleret, gav sharia-politiet bemyndigelse til at fortsætte deres indførelse af islamisk lov i Wuppertal.

Forbundsdomstolen omgjorde dog den 11. januar 2018 Wuppertal byrets beslutning og forlangte de syv personers sag genbehandlet. Forbundsdomstolen erklærede, at de faktisk havde brudt loven, der forbyder brug af uniformer.

Sharialove er stort set uhindret trængt ind i det tyske retssystem igennem næsten to årtier. Som eksempler kan nævnes:

Islamekspert Mathias Rohe forsvarede i et interview i Spiegel Online eksistensen af parallelle lovstrukturer i Tyskland ved at kalde det et “udtryk for globalisering”. Han tilføjede: “Vi anvender islamisk lov, lige som vi anvender fransk lov”.

Soeren Kern er Senior Fellow ved det New York-baserede Gatestone Institute.

Exit mobile version