Fejlslagen vinbar i København blev startskuddet til forretningseventyr. Stifteren af vinbutikken, Den Sidste Flaske udtænkte konceptet på en sommerferie, og på kun to år har virksomheden solgt over 1.000.000 flasker vin.
En københavnsk vinbar og sæsontilpassede vinkasser er blot nogle af de fejlslagne koncepter, som var tæt på at sende vinentusiasten, Tobias Hinchely Pedersen ud over den økonomiske afgrund. Udmattet og med investorer i haserne ivrige efter at få en plan blev 14 dages ferie i Thailand i 2018 imidlertid vendepunktet for den sønderjyske iværksætter.
– Jeg havde i 2018 allerede brugt seks år på at lære vinbranchen at kende, og jeg vidste, at det var i vinen min passion lå. Så med bagagen fra mine tidligere projekter, hvor jeg havde gjort mig nogle milliondyre erfaringer, tog m
in kæreste og jeg chancen og kastede os ud i et sidste projekt, siger Tobias Hinchely Pedersen, direktør i Den Sidste Flaske og uddyber:
– De første fire år af vores nuværende virksomhed var hårde. Min kæreste og jeg arbejdede 15 timer om dagen næsten uden løn, og hun var nødt til at droppe ud af sin uddannelse for at hjælpe med at pakke på lageret, mens hun var højgravid. Det gav mange søvnløse nætter og uro for vores liv og fremtid, men i dag har det betalt sig, når vi ser på en sund forretning med et solidt overskud og 26 seje ansatte, der deler vores glæde for vin.
Siden startskuddet i 2018 er online-vinshoppen, Den Sidste Flaske med base i Aabenraa vokset eksplosivt. På bare to år er der solgt over en million flasker vin, og man er gået fra 2 til 26 fuld- og deltidsansatte. Regnskabet for 2020 viste en bruttofortjeneste på 2,67 millioner kroner.
Opgør mod vinbranchen
Konceptet hos Den Sidste Flaske er at give kunderne en ny og anderledes oplevelse, når de køber vin online. Modsat andre webshops gør virksomheden meget ud af at være i tæt dialog med kunderne, og det er ifølge ejeren en af hovedårsagerne til succesen.
– Vores ambition har fra starten været at gøre oprør med en gammel og traditionel vinbranche. Det gør vi ved hele tiden at være i øjenhøjde med kunderne og inddrage dem i de strategiske beslutninger. Eksempelvis spørger vi dem tit om, hvad de gerne vil se af tilbud, hvilke features der mangler på hjemmesiden, og hvilke nye varianter de gerne ser i shoppen. Vi bygger altså vores forretning efter, hvad der fungerer for kunderne, og med den tætte dialog lader vi kunderne fører den vej, vi udvikler og går efter, siger Tobias Hinchely Pedersen.
Vil give konkurrenterne baghjul
Det seneste kanonregnskab, der trodser krisetider, har fået Den Sidste Flaske til at satse stort, og målet er at erobre pladsen som Danmarks førende online-vinhandel. Det skal ifølge ejeren gerne ske indenfor to år, og sideløbende er blikket allerede rettet mod udlandet.
– Vi kan allerede nu se på vores salgstal, at 2021 bliver et godt år for os, og det giver os en økonomisk muskel til at kunne ekspandere forretningen til udlandet. Især markederne i Tyskland og Sverige ser spændende ud, og vi forventer i løbet af det næste års tid at etablere os her og tage konkurrencen op med de eksisterende aktører, siger Tobias Hinchely Pedersen.