På fem år er prisen på danskernes rejser fordoblet, viser tal fra Gouda Rejseforsikring. Det skyldes både det generelle udbud og opsparede feriebehov hos forbrugerne.
Opsparet feriebehov, dyrere rejser og en verden med færre restriktioner, er alle medvirkende til, at danskerne har rejst væsentligt dyrere denne vinter, end de sidste mange år. I januar måned var den gennemsnitlige rejse dobbelt så dyr som i 2018, viser tal fra Gouda Rejseforsikring, der er en del af Gjensidige.
Hvor en gennemsnitlig rejse i januar 2018 kostede omkring 13.000 kr. er prisen i år steget til hele 26.000. Det viser en gennemgang af afbestillingsforsikringernes summer hos Gouda Rejseforsikring.
Prisen på danskernes rejser har ellers været stabil de seneste fire vintersæsoner. Der kan dog være flere gode grunde til den udvikling, der er sket, fortæller Louise Hertzum, chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
“Gennem coronakrisen har vi set et opsparet feriebehov hos danskerne, og det har udmøntet sig i, at de rejser der er blevet købt, har været dyrere, i perioder med færre restriktioner. Derudover har vi også med et rejsemarked at gøre, hvor priserne på mange typer ferier generelt er højere nu, end de var inden pandemien, og det spiller altså også en rolle,” forklarer Louise Hertzum.
Ferieudbuddet er lavere – priserne er højere
Historisk set er vi glade for at rejse til eksotiske destinationer som fx Thailand, Vietnam og Australien i de kolde vintermåneder, mens også ferie i USA står højt på ønskelisten hos mange danskere. Den type rejser har dog været væsentligt begrænset de seneste år grundet restriktioner.
I stedet er det især de sydeuropæiske destinationer samt nyere rejsemål som Maldiverne og Dubai, der dominerer danskernes udvalgte rejsemål, mens også storbyferierne i områder med få restriktioner er i høj kurs. Og den generelle udvikling i restriktioner har spillet en stor rolle i udbuddet og prissætningen af rejser.
“Vi kan tydeligt se, at danskernes rejsevaner har ændret sig på typen af de destinationer, vi booker ferier til. Derudover betyder udbuddet af destinationer også noget for prisen på rejserne, for med færre tilgængelige destinationer, har priserne også fået et nøk op, og det betyder også noget, når man kigger på danskernes gennemsnitlige vinterrejse,” siger Louise Hertzum.