Svindlere er igen på spil i det syd- og sønderjyske, hvor de prøver at franarre ældre mennesker deres kreditkort og pinkoder. I fredags gik det ud over tre borgere i Ribe.
En ældre kvinde blev først på eftermiddagen ringet op af en kvinde, der udgav sig for at være fra Danske Bank. ”Bankdamen” fortalte, at den ældre kvindes kort var blevet misbrugt og at banken som en service ville komme hjem til hende og hente kortet. Kort efter kom en mand og hentede kvindens kort og pinkode. Efterfølgende blev der hævet en del penge på kvindens kreditkort, inden hun fik kortet spærret.
En anden kvinde blev samme eftermiddag kontaktet af en falsk bankmand, der fortalte, at hendes kort var blevet misbrugt på Bornholm. Kvindens kreditkort blev hentet kort tid efter og en del penge hævet. En tredje kvinde fik at vide, at der var blevet overført en del penge fra hendes kreditkort til udlandet. En mand kom et kvarter senere for at hente kortet. Kvinden havde da fattet mistanke og nægtede at udlevere sit kort, hvorefter manden forlod stedet.
Syd- og Sønderjyllands Politi understreger, at man aldrig skal udlevere sit kreditkort, pinkode eller andre private oplysninger i telefonen eller til fremmede. Din bank og andre myndigheder vil aldrig bede om kontooplysninger, pinkoder eller lignende oplysninger i telefonen – og de vil ikke sende en medarbejder hjem til dig for at hente dit kort. Er du i tvivl om du er blevet kontaktet af din bank eller en svindler, så kan du ringe til politiet på 1-1-4 og få hjælp.
Har du en ældre person i din familie eller omgangskreds, så advar dem om svindlen. Tilbyd dem eventuelt at de kan kontakte dig, før de reagerer på henvendelser fra banken. Eller fortæl dem at de kan ringe 1-1-4, hvis de kommer i tvivl, om de er blevet kontaktet af en svindler.