Ti råd til diskotekerne, inden de byder på fest og alkohol

Husk især at beskytte børn og unge, når I markedsfører jeres fester, lyder det til diskoteker og natklubber i en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet.

Når diskoteker og natklubber igen må lukke dørene op den 1. september, skal de huske, at markedsføring af alkohol over for børn og unge er forbudt.

Derfor har Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet udgivet ti gode råd, der fortæller de ansvarlige for diskoteker og natklubber, hvordan de konkret sikrer sig at overholde reglerne om markedsføring af alkohol.

Sprogbrug, farver og tegninger i markedsføringen må eksempelvis ikke appellere til børn og unge – heller ikke selv om målgruppen er en anden.

”Her forud for diskotekernes og natklubbernes genåbning vil jeg gerne minde om, at vi alle har et ansvar for at beskytte børn og unge. Opfordringen er derfor, at natklubber og diskoteker sikrer, at de holder sig inden for rammerne og ikke markedsfører alkohol rettet mod børn og unge. Markedsføring af alkohol skal ske med omtanke og et aktivt medansvar” siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Når diskotekerne og natklubberne igen slår dørene op til dansegulvet efter en lang corona-nedlukning, skal det ske inden for lovgivningens rammer. Det indebærer, at forbuddet i markedsføringsloven mod omtale af alkohol i reklamer målrettet unge skal overholdes. Jeg håber, at de ti markedsføringsråd kan være en hjælp til de erhvervsdrivende”.

LÆS OGSÅ:  Julefrokosten kan udgøre en fare for kæledyr

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)