Site icon 24NYT

To ældre kvinder fuppet og franarret dankort

Foto: Colourbox

Det er lykkedes gerningsmænd at fuppe to ældre kvinder, begge på 81 år og fra Vordingborg kommune. Fremgangsmåden er nogenlunde ens, men om der er tale om samme gerningsmænd, er det endnu for tidligt at sige med sikkerhed. Fælles er dog, at det er både frækt og grænseoverskridende.

Den ene kvinde, der er fra Præstø, blev i mandags ringet op af en person, der udgav sig for at ringe fra Digitaliseringsstyrelsen. Han forklarede, at der i forbindelse med ændringen fra NemID til MitID var gået noget galt, og han “stillede hende om” til hendes pengeinstitut. Her blev hun vejledt om, at en medarbejder (!) ville komme forbi og hente hendes dankort. Kort efter ankom en yngre mand til kvindens adresse, og han fik udleveret dankortet. Det lykkedes ham efterfølgende at hæve et større, kontant beløb.

Onsdag blev den anden kvinde, som bor i Stege, ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra banken. De talte sammen, og “medarbejderen” havde held med at få overbevist kvinden om, at der var noget galt med hendes dankort, som derfor skulle ombyttes. Kort efter ankom den såkaldte medarbejder til kvindens bopæl, hvor han fik hendes dankort. Også her lykkedes det gerningsmanden at hæve et større, kontant beløb fra kvindens konto.

Den “venlige medarbejder” beskrives i begge tilfælde som omkring 25-30 år, dansk af udseende, kort hår og almindelig af bygning. Han havde sorte bukser og en hvid skjorte på.

Politiet opfordrer til, at man er på vagt over for den slags snydepelse. Ingen offentlige myndigheder – hverken Digitaliseringsstyrelsen, den kommunale borgerservice eller politiet – ringer op og beder om oplysninger om NemId, dankort eller pinkoder. Og banker sender ikke hjælpsomme medarbejdere ud for at hente defekte betalingskort. Spred budskabet, tal med udsatte familiemedlemmer og ring til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4, hvis der er nogen tvivl.

Exit mobile version