I tre af tilfældene lykkedes det gerningsmanden at få udleveret betalingskort og kode.
En 16-årig og en 22-årig mand blev forleden anholdt og sigtet for fem tilfælde af kontaktbedrageri. Alle fem tilfælde er gået ud over ældre kvinder.
Torsdag opsøgte en falsk bankmand fire kvinder i området omkring Tinglev og Bredebro. Fredag opsøgte en falsk bankmand en enkelt kvinde i Rødekro.
Den metode, der blev brugt i alle tilfælde, er kendt. Den handler om, at en falsk bankmand ringer og siger, der er hævet på kundens kort. Den falske bankmand fortæller så, at for at få styr på det, kommer der en person fra banken, som både skal bruge kortet og PIN-koden.
En 83-årig kvinde i Tingblev blev på den måde franarret sit kort og PIN-kode. Det samme blev en 95-årig kvinde fra Bredebro og en 93-årig kvinde fra Rødekro.
En 89-årig kvinde i Tinglev fik samme opkald, men nåede at kontakte sin søn, som kom og hjalp hende og på den måde også fik jaget personen væk, der kom til boligen for at hente kort og kode.
En 81-årig kvinde fra Bredebro ville se legitimation for, at manden, der kom til hendes bolig, var fra banken, og han gik igen, da han ikke kunne fremvise noget.
En intensiv efterforskning blev sat i gang, og da det femte bedrageri i rækken havde fundet sted, kunne Syd- og Sønderjyllands Politi anholde de to mænd, som formodes at stå bag alle fem tilfælde af bedrageri.
Den ene anholdte – en 22-årig mand – viste sig at være efterlyst af Sydøstjyllands Politi i en sag om vold, og da han blev fremstillet i grundlovsforhør lørdag og tilstod i den sag, blev han idømt en straksdom på fem måneders fængsel. Han blev fængslet efter dom.
Begge mænd er sigtet i de 5 sager om bedrageri.
Syd- og Sønderjyllands Politi vil bruge anledningen til at opfordre alle pårørende til ældre personer, som er målgruppen for den type kriminalitet, til at forebygge ved at tage en snak med deres pårørende:
”Det er vigtigt, at vores ældre pårørende ved, at den slags gerningsmænd er på spil. De kan virke flinke, forstående og hjælpsomme, men det er de kun for at skabe tillid. Vores ældre skal vide, at de hverken skal udlevere betalingskort eller PIN-kode, og at de til hver en tid roligt kan lægge røret på, hvis en fra banken ringer, eller lade være med at åbne døren for en, de ikke kender”, siger politikommissær Martin Hess Pedersen.
Hverken banken eller andre myndigheder vil ringe på den måde eller møde op på adressen for at indhente betalingskort og PIN-kode.