En voksenorganiseret og programsat pædagogik forsøger at få børn i alle aldre til at overveje deres kønsidentitet. Der ligger dog ingen fysiologisk, psykologisk og pædagogisk faglig tænkning bag, skriver John Aasted Halse, der er autoriseret psykolog og var gennem 16 år formand for Landsorganisationen Børns Vilkår, i Berlingske.
”Børn skal ikke være i tvivl om, at der er to køn. De skal have at vide, at det er i orden, hvis de føler sig som noget andet end dreng eller pige, men de skal også have en klar melding om, at det altså er noget de føler, det er ikke noget, de er! Men også, at de følelser er o.k.
Hele dette tankespind, som man gerne vil have skal være forskning og teori, er, blot en aggressiv form for aktivisme, som kun kan gøre børn endnu mere forvirrede og usikre, end de er i forvejen.
Børn bliver forvirrede, hvis vi bilder dem ind, at der er over 100 køn. Vi taler her om børn helt ned til fire-femårsalderen, og i den alder er de slet ikke parate til at skulle forholde sig til så komplicerede forhold – det er de sådan set heller ikke, når de er blevet 13-14 år”.