Da USA lige nu har en præsident, der går i krig med alt, der rimer på grøn omstilling, møder både små og store spillere inden for grøn energi mere modvind end medvind, skriver Børsen.
”Investeringslandskabet for grønne startups har forandret sig, og det er ikke længere nok at forsøge at sælge sin teknologi på en ideologisk fortælling. Man mærker, at det er blevet sværere at finde medinvestorer til de grønne virksomheder, og at fokus er drejet mod profitabilitet i investeringerne.
Kapitalen har skiftet retning, idet pengene rykker fra de bæredygtige og helt tidlige startups og over til dem, der allerede er etableret og har en lavere risiko. Det er ikke længere nok at sælge sin teknologi alene på en ideologisk fortælling om, at den gør verden til et bedre sted, påpeger hun. Det er for svært at sælge et nice-to-have-produkt i det nuværende investeringslandskab.
Der skal være en følelse af nødvendighed – noget, som er forretningskritisk, og som kunderne simpelthen ikke kan undvære, fordi det f.eks. kan gøre deres forretning mere effektiv”.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)